0
0

در صورت تغییر احجام عملیات ردیف های موجود در فهرست بهای منضم به پبمان مبتنی بر دستورات ابلاغی کارفرما، نحوه محاسبه صورت وضعیت قطعی و موقت در قراردادهای سرجمع، چگونه خواهد بود؟

0
0

در ماده 13 قراردادهای سرجمع با عنوان “تغییرات” ذکر شده است که: “در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از اﻧﻌﻘﺎد ﭘﯿﻤﺎن و در ﺣﯿﻦ اﺟﺮاي ﮐﺎر، ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ در ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﻨﯽ و ﯾﺎ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎي اﺟﺮاﯾـﯽ از طرف ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎر (ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻋﻤﻠﯿﺎت ﭘﯿﻤﺎن در ﻣﺤﻞ ﺟﺪﯾﺪ) اﺑﻼغ ﮔﺮدد و اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿـﺮات، ﺣﺠـﻢ ﻋﻤﻠﯿـﺎت ﮐـﺎر را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎي اوﻟﯿﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ دﻫﺪ، ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎر ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﺣﺪود ﻣﻨﺪرج در ﻣﺎده 29 ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﭘﯿﻤﺎن، ﻣﮑﻠﻒ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم کار با نرخ‌های پیمان خواهد بود.”

در قسمت اول بایستی نسبت به شرایط ماده 29 نشریه 4311 و نکات حائز اهمیت به شرح زیر اشراف داشته باشیم:

  1. در صورت تغییر مقادیر درج شده در فهرست بهای منضم به پیمان، پیمانکار موظف به انجام این مقادیر افزایشی با دریافت ابلاغ کارفرمایی، بر اساس قیمت واحد ردیف در فهرست بهای منضم به پیمان است.(البته تا 10% با دستور مهندس مشاور و مازاد بر آن با دستور کارفرمایی، قابلیت اجرایی دارد.) البته به شرط بر قراری دو شرط زیر:
    1. افزایش مقادیر در چاچوب موضوع پیمان به پیمانکار ابلاغ گردد و جمع مبالغ افزایش مقادیر و قیمت جدید از 25% مبلغ اولیه پیمان تجاوز نکند.
    2. کاهش مقادیر و حذف آنها از 25% مبلغ اولیه پیمان بیشتر نشود.
  2. در صورت ابلاغ کارهایی که برای آنها قیمت و مقدار در فهرست بهای منضم به پبمان وجود ندارد، پیمانکار بایستی پس از دریافت ابلاغ از مهندس مشاور، قیمت واحد پیشنهادی خود همراه با تجزیه قیمت را اعلام نماید. این قیمت جدید بر حسب هزینه اجراي كار در محل اجرا محاسبه گردد . از اين رو ، تنها ضريب هزينه بالا سري پيمان به قيمتهاي جديد اعمال مي شود . قيمتي كه با توافق پيمانكار و مهندس مشاور تعيين مي شود و به تصويب كارفرما برسد ، ملاك پرداخت است . جمع مبالغ قیمت جدید، نباید از 10% مبلغ اولیه پیمان بیشتر شود.

با توجه به موارد مندرج در ماده 29 نشریه 4311 و ماده 13 قراردادهای سرجمع، سه حالت برای وقوع تغییرات در این نوع پیمان ها متصور می باشد:

  1. در صورت صدور دستور کار تغییر احجام عملیات نسبت به نقشه های منضم به پیمان برای ردیف های که برای آن قیمت واحد در فهرست بهای منضم به پیمان وجود دارد.
    1. محاسبه قیمت ردیف مبتنی بر صدور دستور کار:

A=حجم عملیات بر اساس نقشه بعد از اعمال تغییرات* قیمت واحد*ضرایب قراردادی*ضریب بالاسری

B=حجم عملیات بر اساس نقشه منضم به پیمان* قیمت واحد*ضرایب قراردادی*ضریب بالاسری

  1. تغییر نرخ پیمان به منظور محاسبه صورت وضعیت نهایی: در این قسمت نرخ واحد کار محاسبه می گردد. بطور مثال اگر قرار بوده ساختمانی با هزینه 50.000.000 ریال بر مترمربع انجام شود سوال اینجاست که با صدور دستور کار چه افزایشی و چه کاهشی این نرخ چه تغییری خواهد کرد.

نرخ پیمان=(A-B)/متراژ + نرخ اولیه پیمان

  • تغییر جدول CBS به منظور محاسبه صورت وضعیت های میانی: در این حالت در ابتدا بایستی مبلغ ردیف دربرگیرنده آیتمی که دستخوش تغییر شده، اصلاح گردد بنابراین کلیه درصد ها به واسطه تغییر مبلغ پیمان به عنوان مخرج کسر اصلاح می شود و بر اساس جدول جدید تنظیمی، صورت وضعیت موقت، تنظیم می گردد.

لازم به توضیح می باشد که طبق اصلاحیه ابلاغی به شماره 446861/97 مورخ 22/08/1397 (الزام آور برای ﺑﺮاي ﭘﯿﻤﺎنﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ارﺟﺎع ﮐﺎر آن ﺑﻌﺪ از اﺑﻼغ اﯾﻦ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎﺷﺪ.): در آخرین دستورالعمل سرجمع ابلاغی به شماره 1299188/96 مورخ 04/05/1396، در ﺧﺼﻮص ﭘﺎراﮔﺮاف دوم ﻣﺎده 13 ﭘﯿﻤﺎن، ﻋﺒﺎرت “ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻓﺼﻠﯽ ﺑﻪﮐﺎر رﻓﺘﻪ در ﺑﺮآورد ﻃﺒﻖ دستورالعمل مربوط” حذف می‌شود. تا قبل از این بخشنامه ، به منظور محاسبه پارامتر A و B بایستی قیمت واحد ردیف در شاخص فصلی ضرب می شده است ولی بعد از این ابلاغ، ضریب پیشنهادی پیمانکار برای کل ردیف ها اعمال می شود. زیراکه این ضریب نیز جزئی از ضرایب قراردادی محسوب می شود.

 

تهیه کامل پکیج سرجمع 

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.