0
0

معنای حفظ قدرت خرید در اوراق خزانه اسلامی چیست؟

0
0

زیان تحویل شده به پیمانکار بابت تفاوت قیمت اسمی و واقعی را چه کسی متحمل می شود؟ با توجه به موارد گفته شده در فوق مبنی بر نیاز پیمانکار به فروش اوراق خزانه اسلامی، وی بابت این عملیات متضرر می گردد. این ضرر را در اصطلاح “حفظ قدرت خرید” می نامیم.

مبتنی بر ماده 12 آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال 1400، حفظ قدرت خرید این گونه تعریف شده است:

“نرخی که توسط کمیته بند (ک) و مطابق ترتیبات تعیین شده در این آیین نامه تعریف می شود. به ازای هر سال تاخیر تا زمان سررسید اسناد خزانه اسلامی، به صورت روز شمار به مبلغ پرداخت از طریق واگذاری اسناد خزانه اسلامی اضافه می شود.”

بطور معمول، وزارت اقتصاد و دارایی، حفظ قدرت خرید را به صورت سالانه برای اعمال به بدهی های دولتی اعلام می کند. ولیکن در حالت کلی: “حفظ قدرت خرید؛ مبلغی معادل پانزده درصد است که به ازای هر سال تاخیر در پرداخت طلب طلبکاران تا زمان سررسید اسناد خزانه اسلامی به مبلغ بدهی مسجل اضافه می شود.”

حال با توجه به این موارد، پیمانکار قبول می کند که مجموع بدهی های او از طریق اوراق خزانه اسلامی و البته با پرداخت حفظ قدرت خرید در وجه وی پرداخت گردد. ولی اگر پرداخت او با تاخیر انجام شود، تکلیف مبلغ خسارت پرداخت در بند 5 بشخنامه 446861/97 مشخص شده است.

تهیه کامل پکیج سرجمع 

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.