0
0

مهلت زمان کارفرما در انجام تعهدات مالی(پیش پرداخت، صورت وضعیت موقت، صورت وضعیت قطعی) مندرج در قرارداد چه میزان می باشد؟

0
0

در قراردادهای سرجمع، دونوع ضمانت اجرایی جهت الزام کارفرما به پرداخت به موقع تعهدات مالی، ثبت شده است.

  1. خسارت تاخیر پرداخت
  2. امکان خاتمه دادن به قرارداد توسط پیمانکار

در این بخش به بررسی خسارت تاخیر پرداخت می پردازیم و اهرم اجرایی دوم را در بخش خاتمه و فسخ پیمان، تشریح می کنیم. نکته اول در این مقوله این است که موضوع تاخیر پرداخت برای کلیه تعهدات مالی کارفرما از جمله پیش پرداخت، صورت وضعیت موقت و صورت وضعیت قطعی مصداق خواهد داشت. بنابراین در ابتدا پروسه بررسی و مهلت پرداخت این اسناد را بر اساس نشریه 4311 ، مرور می کنیم:

  1. پیش پرداخت: بر اساس ماده 36 شرایط عمومی پیمان، مهلت پرداخت هر قسط پيش پرداخت 20 روز از تاريخ درخواست پيمانكار كه به تائيد مهندس مشاور رسيده است ، يا 10 روز از تاريخ ارائه تضمين از سوي پيمانكار ، هر كدام كه بيشتر است ، مي باشد .
  2. صورت وضعیت موقت: بر اساس بند الف ماده 37 شرایط عمومی پیمان، مهندس مشاور ، صورت وضعيت پيمانكار را از نظر تطبيق با اسناد و مدارك پيمان كنترل كرده و در صورت لزوم با تعيين دليل اصلاح مي نمايد و آن را در مدت حداكثر 10 روز از تاريخ دريافت از سوي مهندس ناظر براي كارفرما ارسال مي نمايد و مراتب را نيز به اطلاع پيمانكار مي رساند . كارفرما صورت وضعيت كنترل شده از سوي مهندس مشاور را رسيدگي كرده و بعد از كسر وجوهي كه بابت صورت وضعيت هاي موقت قبلي پرداخت شده است و همچنين اعمال كسور قانوني و كسور متعلقه طبق پيمان ، باقيمانده مبلغ قابل پرداخت به پيمانكار را حداكثر ظرف 10 روز از تاريخ وصول صورت وضعيت ، با صدور چك به نام پيمانكار ، پرداخت مي كند .
  3. صورت وضعیت قطعی: بر اساس ماده 40 شرایط عمومی پیمان، پيمانكار بايد حداكثر تا يك ماه از تاريخ تحويل موقت ، صورت وضعيت قطعي كار هاي انجام شده را بر اساس اسناد و مدارك پيمان ، بدون منظور نمودن مصالح و تجهيزات پاي كار تهيه كند و براي رسيدگي به مهندس مشاور تسليم نمايد . مهندس مشاور صورت وضعيت دريافت شده را رسيدگي نموده و ظرف مدت سه ماه براي تصويب كارفرما ارسال مي نمايد . كارفرما صورت وضعيت دريافت شده را ظرف مدت 2 ماه از تاريخ وصول رسيدگي مي كند و نظر نهايي خود را ضمن ارسال يك نسخه از آن به پيمانكار ، اعلام مي دارد .

تهیه کامل پکیج سرجمع 

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.