0
0

همه چیز درباره اصول قرارداد نویسی و نکات مهم آن

159 بازدید

همه چیز درباره اصول قرارداد نویسی

همه چیز درباره اصول قرارداد نویسی و نکات مهم آن

در مورد اصول قرارداد نویسی چه می‌دانید؟ قرارداد نویسی یکی از مسائلی است که تقریباً همه افراد در تمامی کسب و کارها به آن نیاز پیدا می‌کنند. در واقع باید گفت قراردادها می‌توانند سرنوشت بسیاری از شرکت‌ها و کارمندان آن‌ها را تغییر دهند.

در صورتی که بتوانید قراردادی درست و اصولی تنظیم کنید، می‌توانید ضررهای احتمالی را به میزان زیادی کاهش دهید. قراردادها معمولاً توسط افراد مختلف یا با کمک مشاوران حقوقی و وکلا نوشته می‌شوند. اگر می‌خواهید بیشتر با اصول اصلی قرارداد نویسی آشنا شوید، بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در این متن قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

نگاهی کلی به قرارداد و اهمیت نوشتن آن

در ابتدای مطلب بهتر است شما را بیشتر با قرارداد و اهمیت نگارش آن آشنا کنیم. قرارداد یا همان Contract به نوشته‌ای گفته می‌شود که طی آن دو یا چندین فرد در مورد یک موضوع خاص با هم به توافق می‌رسند. دقت داشته باشید اشخاصی که در قرارداد سهیم هستند، ممکن است افراد حقیقی یا حقوقی باشند و این مسئله تفاوتی در نگارش قرارداد ایجاد نمی ­کند.

قراردادهایی که به صورت رسمی نوشته می‌شوند، برای طرفین مسئولیت به وجود می‌آورند، به‌طوری‌که این افراد در برابر رعایت مفاد آن قرارداد مسئول هستند. در صورتی که یک طرف قرارداد به این اصول پایبند نباشد، سمت دیگر قادر خواهد بود از او به مراجع قضایی شکایت کند. توجه داشته باشید که با نوشتن قرارداد از دعواها و اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری خواهید کرد. علاوه بر این، قرارداد می‌تواند اعتماد و اطمینان را میان طرفین افزایش دهد.

معرفی کامل اصول قرارداد نویسی

حال که با قرارداد و دلایل نگارش آن آشنا شدید، بهتر است شما را با مهم‌ترین اصول در قرارداد نویسی آشنا کنیم. در واقع با شناخت این اصول می‌توانید قراردادی جامع‌تر و قابل‌استنادتر بنویسید و از ضررهای احتمالی خود و کسب و کارتان به میزان زیادی جلوگیری کنید. از جمله مهم‌ترین اصول مربوط به قرارداد نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ذکر محل نگارش و انعقاد قرارداد

نخستین مسئله‌ای که در زمان نوشتن قرار داد باید به آن توجه داشته باشید، ذکر محل نگارش قرارداد است. در بسیاری از قراردادها محل و آدرس نوشته نمی‌شود؛ اما در برخی موارد این کار بسیار کمک کننده است. می‌توان گفت در صورتی که محل انعقاد قرارداد مشخص شده باشد، در صورت ایجاد اختلاف شما راحت‌تر می‌توانید به مراجع قضایی حیطه ثبت قرارداد شکایت کنید.

ویژگی‌های یک قرارداد اصولی

ذکر نام خدا

یکی از اصول قرارداد نویسی در عرف نوشتن نام خدا در ابتدا و پیش از نوشتن هر چیز دیگری روی برگه است، البته دقت داشته باشید که بهتر است از نام­های خداوند استفاده نکرده و به عباراتی همچون باسمه تعالی و… بسنده کنید. لازم به ذکر است که ذکر نام خدا مسئله‌ای اعتقادی بوده و به هیچ عنوان از لحاظ قانونی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

نوشتن عنوان قرارداد

مسئله بعدی که در زمان نوشتن قراردادهای اصولی باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب عنوان مناسب و نوشتن آن است. برای انتخاب عنوان می‌توانید بر اساس نظر طرف مقابل و  یا با هم‌فکری با هم تصمیم گیری کنید. سعی کرده نام قرارداد را بر اساس مفاد کلی و موضوع آن مشخص کنید تا مخاطب پیش از خواندن قرارداد متوجه موضوع آن شده و وقت کمتری از شما گرفته شود.

نگارش عنوان طرفین قرارداد

برای این که طرفین قرارداد به طور کامل مشخص باشند، بهتر است نام آن‌ها را در قرارداد بنویسید. در واقع تفاوتی ندارد که طرف مقابل شما شخصی حقیقی باشد یا حقوقی، شما باید عنوان وی را به طور دقیق در قرارداد بنویسید. در این قسمت باید از عناوینی همچون مصالح و متصالح یا طرف اول و طرف دوم استفاده کنید تا طرفین به طور دقیق مشخص شوند.

 

مهم‌ترین مزیت‌های نگارش قرارداد برای شرکت‌های مختلف

نوشتن عنوان حقوقی متعاملین

یکی از مهم‌ترین اصول قرارداد نویسی نوشتن سمت‌های حقوقی متعاملین است. برای این کار بهتر بوده با سمت‌های حقوقی آشنا باشید تا بتوانید بر اساس آن، عنوان‌های متعاملین را به درستی انتخاب کنید. از جمله این سمت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصالتاً: همان فردی که قصد معامله با او را دارید.
  • قیومتاً: قیم فردی که قصد نوشتن قرارداد با وی را دارید.
  • وکالتاً: وکیل فردی که با او معامله می‌کنید.
  • ولایتاً: ولی یا سرپرست کسی که با او در حال نوشتن قرارداد هستید.

نگارش موضوع قرارداد

در بخش بعدی قرارداد باید موضوع آن را به طور کامل مشخص کنید. در واقع در این قسمت باید عمل یا توافقی که طرفین قرارداد مستلزم رعایت آن هستند را بنویسید. در این قسمت باید هدف از نوشتن قرارداد را مشخص کنید. دقت داشته باشید که موضوع، اصلی‌ترین بخش هر قراردادی است و با نگارش درست آن می‌توانید از وقوع اختلافات در آینده جلوگیری کنید. در این قسمت باید میزان تعهدات هر یک از طرفین قرارداد را به طور دقیق بنویسید.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

اگر می‌خواهید یک قرارداد اصولی نگارش کنید، بهتر است حتماً مبلغ‌ها را به طور دقیق در آن بنویسید. به­عنوان مثال مشخص کنید در صورتی که هر یک از طرفین قصد برهم‌زدن معامله را داشته باشد، باید مبلغی را به عنوان خسارت به طرف دیگر بپردازد. در این قسمت حتماً نحوه پرداخت اعم از چک، سفته، نقد و… را نیز مشخص کنید.

مدت زمان اجرای تعهدات

برای این که اصول قرارداد نویسی را به طور کامل رعایت کنید، بهتر است بدانید که باید در قرارداد خود مدت زمانی برای اجرای تعهدات در نظر بگیرید. در صورتی که یکی از طرفین نتواند در این مدت زمان به تعهدات خود عمل کند، ملزم به پرداخت جریمه یا خسارت خواهد بود.

 

مهم‌ترین کاربردهای قراردادنویسی در شرکت‌ها

ضمانت اجرای قرارداد

مسئله بسیار مهم دیگری که در زمان نوشتن قرارداد باید به آن توجه داشته باشید، ضمانت اجرای قرارداد است. در صورتی که هر یک از طرفین از اجرای تعهدات سرپیچی کند، با کمک این ضمانت می‌توان وی را جریمه کرد. از روش‌های مختلفی می‌توان برای اجرای قرارداد، ضمانت در نظر گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخص کردن خسارت در صورت منصرف شدن هر یک از طرفین قرارداد
  • دریافت چک یا سفته از طرفین قرارداد به عنوان ضمانت اجرا
  • مشخص کردن چگونگی انحلال به نفع متعهد له

 

بهترین روش برای نوشتن قرارداد در کسب و کارها

 

در بخش خدمات افرامیس می توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را در هر زمینه ای ثبت نمایید :

  • مرحله اول : در مقام یک کارفرما و برای انعقاد قرارداد با یک پیمانکار، مشخصات خواسته شده در چک لیست برای ما ارسال می شود.
  • مرحله دوم : در سریعترین زمان ممکن، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت و ابهامات قراردادی که باید شفاف شوند را جویا می شوند .
  • مرحله سوم : بر اساس آن یک قرارداد جامع به همراه جدول آنالیز قراردادی ( نگاه پیشگیرانه به منظور جلوگیری از ریسک ها و یا دعاوی طرف مقابل و بررسی امکان ثبت ادعا علیه طرف مقابل )  برای شما ارسال می شود .

 

مهم‌ترین نکات در مورد اصول اصلی نگارش قرارداد

حال که با اصول اصلی نوشتن قرارداد آشنا شدید، بهتر است بدانید که باید یک سری نکات را نیز به طور کامل رعایت کنید. این نکته‌ها به شما کمک می‌کنند تا قراردادی بی نقص بنویسید و بهترین نتیجه را از آن به دست آورید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه کردن قرارداد به صورت یکجا

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پس از دانستن اصول قرارداد نویسی باید به آن توجه داشته باشید، خواندن یک جای قرارداد است. سعی کنید با دقت و حوصله کامل تمامی قسمت‌های قرارداد را روخوانی کرده و تمامی نقص‌های آن را به طور دقیق برطرف کنید. از این طریق می‌توانید یک قرارداد بی نقص و کامل داشته باشید و هیچ نوع ضرری را متحمل نشوید.

بررسی امضا، اثر انگشت یا مهر

برای این که قرارداد شما معتبر باشد، بهتر است طرفین معامله از امضا، اثر انگشت یا مهر خود در قرارداد استفاده کنند. در واقع این مسئله نشان دهنده تأیید طرفین قرارداد و لازم‌الاجرا بودن مفاد آن است. برای این که بتوانید قراردادی محکم‌تر و بهتر داشته باشید، سعی کنید از طرف مقابل هم امضا و هم اثر انگشت بگیرید تا از خسارت‌های احتمالی پیشگیری شود.

امضا کردن تمامی صفحات

مسئله بعدی که باید به طور دقیق به آن توجه داشته باشید، این است که طرفین قرارداد باید تمامی صفحات و حتی پیوست­­­ها را امضا کنند. در صورتی که هر یک از طرفین حتی یکی از صفحات را امضا نکرده باشد، می‌تواند از انجام به تعهدات موجود در قرارداد سر باز بزند و مشکلات متعددی را برای شما به وجود آورد.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که هیچ فضایی اضافی میان متن و امضا نباید وجود داشته باشد و صاحب امضا باید در نزدیک‌ترین فاصله از متن امضای خود را بزند تا امکان اضافه کردن متن جدید در وقت دیگری وجود نداشته باشد.

استفاده از شاهد

استفاده از شاهد هیچ الزامی برای قراردادهای مختلف ندارد؛ اما برای این که میزان اعتبار قرارداد بیشتر شود، بهتر است از یک تا چند شاهد استفاده کنید. با کمک شاهدها می‌توانید از بروز مشکلات و خسارت‌ها جلوگیری کنید. سعی کرده از شاهدانی امین و صادق برای این کار کمک بگیرید.

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ضمانت اجرای یک قرارداد

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با اصول قرارداد نویسی آشنا کنیم. بهتر است عنوان متناسب با موضوع برای قراردادهای خود انتخاب کنید. علاوه بر این، سعی کنید تضمین‌هایی مناسب برای لازم‌الاجرا شدن قرارداد خود در نظر بگیرید تا هیچ کدام از طرفین قادر به فسخ قرارداد نباشند.

شما می‌توانید با استفاده از شاهدان اعتبار قرارداد خود را افزایش دهید. اگر می‌خواهید بیشتر با قراردادها و نحوه نوشتن آن‌ها آشنا شوید، بهتر است از افرامیس کمک بگیرید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد همه چیز درباره اصول قرارداد نویسی و نکات مهم آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.