0
0

28 – تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

1371 بازدید

تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

در این پست ویدئویی در مورد تعهدات و مسئولیت های کارفرمایی صحبت خواهیم کرد.

تعهداتی که با امضای قرارداد و ابلاغ آن، برای کارفرما الزام آور است .

بر اساس ماده 39 لغایت ماده 48 نشریه 5490 تعهدات کارفرما شامل 10 ردیف است.

موضوع: تعهدات کارفرما در قرارداد EPC

سوالاتی که در ویدئو امروز مفصلاً به آن پاسخ خواهیم داد:

پرسش شماره 1: آیا کارفرما موظف به معرفی نماینده خود به همراه شرح وظایف و اختیارات او می باشد؟

پرسش شماره 2: آیا اعلام دستور و یا امضای صورتجلسه از طرف نماینده کارفرما در محدوده اختیارات، به منزله تأیید از طرف کارفرما می باشد؟

پرسش شماره 3: آیا پیمانکار می تواند ادعایی در قبال انجام دستورات نماینده کارفرما خارج از محدوده وظایف و اختیارت اعلام شده او داشته باشد؟

پرسش شماره 4: در قراردادهای EPC، خصوصیات سه گانه زمینی که به آن کارگاه اطلاق می کنیم چیست؟

پرسش شماره 5: چه مواردی بایستی در صورتجلسه تحویل زمین درج شود و در قبال امضای این سند، پیمانکار دارای چه تعهداتی می باشد؟

پرسش شماره 6: در چه زمانی کارفرما متعهد است که زمین کارگاه را به پیمانکار تحویل دهد و اقدام به تنظیم صورتجلسه نماید؟

پرسش شماره 7: آیا کارفرما متعهد است تمام زمین پروژه را یکجا و در ابتدای پروژه به پیمانکار تحویل دهد؟

پرسش شماره 8: آیا کارفرما متعهد است به همراه صورتجلسه تحویل زمین، نقشه برداری کلی محل اجرا و اطلاعات زیرزمینی و ضوابط حاکم بر محل اجرای کار را به پیمانکار تحویل دهد؟

 

تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

  1. تعیین نماینده کارفرما

بر اساس ماده 39 شرایط عمومی پیمان، کارفرما ظرف 15 روز از تارخ نافذ شدن پیمان( شروع تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر)، فردی را با حدود اختیارات مشخص و وظایف وی، بعنوان نماینده خود به پیمانکار معرفی میکند. این فرد را در اصطلاح متداول، مدیر پروژه کارفرما می نامیم.

مواردی که باید در محدوده وظایف و اختیارت این فرد به آن آگاه باشیم عبارت است از:

  • تمامی مکاتبه ها ، اطلاعیه ها، ابلاغیه ها و دستور کارها و تصویب ها خطاب به مدیرپروژه صورت میگیرد، در صورت اجرای دستوراتی خارج از حدود اختیارات مدیر پروژه، توسط پیمانکار هیچ گونه ادعایی از بعد مالی و زمانی برای پیمانکار ممکن نخواهد بود. در اصطلاح حقوق انجام عملی توسط نماینده خارج از حدود وظایفش را عمل فضولی می نامیم و در صورتی معتبر خواهد بود که کارفرما آن را صحیح اعلام نماید.
  • نماینده کارفرما، همواره در طول مدت پیمان، میتواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به شخص یا اشخاص دیگری(جانشین) واگذار کند.در این صورت بایستی طی اطلاعیه ای شخص یا اشخاص یاد شده را همراه با حدود اختیارات و وظایف مربوط، به پیمانکار معرفی کند.
  • هر نوع دستور، ابلاغیه واقدامات جانشین های کارفرما، به منزله کارفرما میباشد وهمچنین ممکن است در طول مدت پیمان جانشینان، تعویض گردند که در این صورت، باید مراتب به پیمانکار اعلام گردد.
  1. تحویل زمین و دادن اطلاعات مرتبط با آن

منطبق بر بند 16 ماده 1 ، برای اینکه زمینی در تعریف کارگاه قرار داشته باشد بایستی دارای سه خصوصیت باشد:

  • بایستی بر اساس اسناد و مدارک پیمان باشد.
  • به منظور احداث کار موضوع پیمان باشد.
  • از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل گردد.

بنابر موارد گفته شده کارگاه می تواند شامل زمین، انبار و راه دسترسی باشد و لیکن بایستی کلیه سه شرط بالا را در بر بگیرد.

بنابراین سند مهمی به نام صورتجلسه تحویل زمین وجود دارد که کارفرما آن محدوده ای که تحت تملک او است و برای اجرای پروژه لازم می باشد را به پیمانکار تحویل می دهد.

این صورتجلسه که به تایید دو طرف پیمان و یا نمایندگان معرفی شده آنها می رسد نشان از تحویل گرفتن زمین منطبق بر اسناد و مدارک پیمان از طرف پیمانکار دارد یعنی پیمانکار تایید می کند براساس مختصات ذکر شده در نقشه ها و منطبق بر آن زمین را تحویل گرفته است در کنار این تحویل، پیمانکار،کدها و بنچ مارک های نقشه برداری و کلیه تجهیزات مستقر در زمین و کلیه مستحدثات و ساختارهای طبیعی موجود در زمین را طبق این صورتجلسه تحویل می گیرد و به عنوان امین متعهد می شود کلیه این موارد را محافظت کرده و در انتها به کارفرما تحویل دهد.

 

بر اساس ماده 40 شرایط عمومی پیمان، دو نکته بسیار مهم در تحویل زمین و یا کارگاه وجود دارد که بایستی مورد توجه پیمانکاران و کارفرمایان قرار گیرد:

  1. کارفرما متعهد به تنظیم صورتجلسه تحویل زمین با پیمانکار در زمان شروع ثبت شده در قرارداد است. طبق پیوست 13 تحویل هر گونه زمین شامل تمامی محل های مورد نیاز کار، راههای دسترسی، حریم ها و اراضی و مستحدثات بر عهده کارفرما بوده و در صورت نیاز به انجام هزینه ای به منظور اخذ مجوز، کارفرما باید عهده دار آن شود.
  2. کارفرما متعهد است که زمین و کارگاه را در موعدها مقرر در برنامه زمانی تفصیلی تحویل پیمانکار دهد. بنابراین باید توجه داشته باشیم که لزوما کارفرما متعهد به تحویل تمام زمین در ابتدای پروژه نمی باشد.

 هر گاه تمام یا قسمتی از اطلاعات مربوط به اراضی مربوط به کار در اسناد فنی مبنای پیمان موجود نباشد، کارفرما باید موارد زیر را طبق برنامه زمانی به پیمانکار تحویل دهد که این اطلاعات شامل:

  1. نقشه برداری کلی محل اجرای کار ، حاوی نقاط مرجع و نشانه و تأسیسات مهم واقع در آن که بعد از آن وظیفه مراقبت از نقاط مرجع با پیمانکار میباشد.
  2. اطلاعات زیرزمینی مثل قنات یا موارد دیگر طبق پیوست 13 به عهده کارفرما میباشد یعنی کلیه مسحدثات بشر ساخت که قابل رویت نمی باشند.
  3. سایر اطلاعات و ضوابط حاکم بر محل اجرای کار از قبیل ضوابط زیست محیطی، کاربری زمین

چنانچه پیمانکار قصوری در مراحل تحویل زمین یا نقاط مرجع یا موارد مشابه داشته باشد جز تأخیرات غیر مجاز بوده و چنانچه کارفرما در هریک از موارد گفته شده در بالا مقصر باشد جز تأخیرات مجاز پیمانکار میباشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 28 – تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.