0
0

38 – پروسه تنظیم صورت وضعیت های موقت در قراردادهای EPC

1339 بازدید

پروسه تنظیم صورت وضعیت های موقت در قراردادهای EPC

در این قسمت به پروسه تنظیم صورت وضعیت و گامهای مربوطه به آن می پردازیم:

Step01: تنظیم صورت وضعیت توسط پیمانکار:  منطبق بر بند 3 ماده 53 شرایط عمومی پیمان، در پایان هر ماه و یا مقاطع زمانی تعیین شده در بند 2 پیوست 5، پیمانکار صورت وضعیت کارهای انجام شده تا آن تاریخ را، طبق کاربرگ هایی که با توافق مشاور کارفرما تنظیم می شود، تهیه و به مشاور کارفرما تسلیم می کند. به ضمیمه صورت وضعیت ، تمام اسناد مثبته مورد نیاز، طبق مفاد پیمان تحویل می شود.

موضوع: صورت وضعیت در قراردادهای EPC

در ویدئو آموزشی امروز، در مورد "پروسه تنظیم صورت وضعیت های موقت در قراردادهای EPC" مفصل صحبت خواهیم کرد.

اکنون مروری می کنیم بر سوالاتی که در این پست ویدئویی پاسخ خواهیم داد.

پرسش شماره1: پریود زمانی تهیه صورت وضعیت های موقت از جانب پیمانکار در قراردادهای EPC، چند روزه می باشد؟

پرسش شماره2: به همراه صورت وضعیت های موقت، پیمانکار موظف به ارائه چه مدارکی می باشد؟

پرسش شماره3: پیمانکار چگونه می تواند مصالح پای کار را در صورت وضعیت های موقت ثبت و هزینه های مربوط به آن را ادعا کند؟

پرسش شماره4: آیا مشاور کارفرما می تواند به بهانه ناقص بودن مدارک و مستندات صورت وضعیت های ارسالی، آنها را به پیمانکار عودت دهد؟

پرسش شماره5: پریود زمانی به عنوان فرصت مشاور کارفرما برای رسیدگی به صورت وضعیت های موقت چند روزه می باشد؟

پرسش شماره6: پریود زمانی به عنوان فرصت کارفرما برای پرداخت صورت وضعیت های موقت پیمانکار در قراردادهای EPC چند روزه می باشد؟

پرسش شماره7: در صورت تطویل زمان رسیدگی و پرداخت صورت وضعیت های پیمانکار، آیا برای کارفرما الزامی به پرداخت علی الحساب در وجه پیمانکار وجود دارد؟

 

پروسه تنظیم صورت وضعیت های موقت در قراردادهای EPC

نکته1: یکی از نکات مهم در این نوع قراردادها الزام پیمانکار مبنی بر ارائه قیمت مصالح و تجهیزات حمل شده به محل کارگاه به استناد مدارکی که در زیر نقل شده است می باشد.

  1. اسناد مثبته حمل ( بارنامه و پکینگ لیست )
  2. بیمه حمل
  3. مدارک دال بر انتقال مالکیت آنها به کارفرما
  4. بیمه مصالح

نکته2: ارقام و مقادیر درج شده در صورت وضعیت های موقت و وهمچنین، پرداخت های مربوط به آنها جنبه موقت و غیر قطعی دارد، اما لازم است که این مقادیر در مقایسه با مقادیر واقعی از دقت کافی برخوردار باشد، به نحوی که از بروز مشکلات و صرف وقت به هنگام رسیدگی به صورت وضعیت های موقت و قطعی، جلوگیری شود.

این موضوع در قرارداد به حدی حائز اهمیت بوده که حق عودت مدارک برای مهندس مشاور به شرط نقصان مدارک دیده شده است و مسئولیت تأخیر در رسیدگی به صورت وضعیت ها، ناشی از عدم اعمال موارد یاد شده، بعهده پیمانکار خواهد بود.

این بند یکی از تفاوت های اصلی بین نشریه 4311 و نشریه 5490 است زیرا در نشریه 4311 مشاور در صورت برخورد با نقصان یا باید اقدام تکمیلی و تصحیحی انجام دهد و یا آن ردیف را از صورت وضعیت حذف نماید و حق عودت صورت وضعیت را به پیمانکار ندارد.

 

Step02: بررسی صورت وضعیت توسط مهندس مشاور: مشاور کارفرما، صورت وضعیت دریافت شده را حداکثر ظرف مدت 10 روز، بررسی و در صورت وجود اشکال در آن، با تعیین دلایل و موارد اشکال، آن را برای اصلاح به پیمانکار عودت می دهد.

در صورتی که صورت وضعیت دریافت شده از طرف مشاور کارفرما قابل قبول تشخیص داده شود، برای کارفرما ارسال می گردد و مراتب به پیمانکار اطلاع داده می شود.

 

Step03: بررسی و پرداخت صورت وضعیت توسط کارفرما: کارفرما، ظرف مهلت 20 روز از تاریخ دریافت صورت وضعیت، مبلغ صورت وضعیت را به پیمانکار پرداخت می کند.

هرگاه به هر دلیل، بررسی و تأیید کارفرما برای پرداخت بیش از 20 روز به طول انجامد، کارفرما موافقت می کند که بنا به در خواست پیمانکار،70% مبلغ صورت وضعیت تأیید شده مشاور کارفرما را پس از کسر کسور مربوط،  به طور علی الحساب به پیمانکار پرداخت نماید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 38 – پروسه تنظیم صورت وضعیت های موقت در قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.