0
0

16 – نیروهای انسانی زیرمجموعه پیمانکار در قرارداد EPC

1446 بازدید

نیروهای انسانی زیرمجموعه پیمانکار در قرارداد EPC

در ساختار قراردادهای EPC ، نام افرادی به صراحت ذکر شده است که جزیی از ارکان اجرایی قرارداد به حساب می آیند. در این قسمت به تشریح وظایف و اختیارات آنها و تعریف ارتباط هر یک با بدنه کارفرمایی می پردازیم:

ماده 26 شرایط عمومی پیمان مبتنی بر نشریه 5490، دو رکن اساسی عملیات پروژه که توسط پیمانکار گمارده می شوند را معرفی کرده است:

  • مدیرپروژه: پیمانکار باید ظرف 2 هفته از تاریخ شروع کار شخص واجد صلاحیتی را به عنوان نماینده خود به کارفرما معرفی کند و البته بررسی صلاحیت و تایید این فرد جزء اختیارات کارفرما نمی باشد. این فرد را در اصطلاح عرف مهندسی، مدیر پروژه می نامیم. این بند جزو تفاوت های اساسی قراردادهای 5490 و 4311 است زیراکه در قرارداد 4311 صرفا رییس کارگاه معرفی شده و وجود مدیر پروژه در این نوع پیمان ها، هیچ وجاهت حقوقی ندارد.

مواردی که باید در محدوده وظایف و اختیارت این فرد به آن آگاه باشیم عبارت است از:

  1. تمامی مکاتبه ها ، اطلاعیه ها، ابلاغیه ها و دستور کارها خطاب به پیمانکار به نام مدیرپروژه صورت میگیرد.
  2. مدیر پروژه بایستی 2 هفته پس از تاریخ شروع کار در پروژه مشغول باشد و کلیه عملیات طراحی و تدارکات و اجرا را مدیریت کند.
  3. نیازی به حضور تمام وقت وی در کارگاه نیست.
  4. مدیرپروژه با اطلاع قبلی به کارفرما می تواند تعویض گردد و به جای وی شخص واجد صلاحیت دیگری گمارده شود.

مواردی که باید در محدوده وظایف و اختیارت این فرد به آن آگاه باشیم عبارت است از:

    1. مدیر پروژه موظف است صلاحیت رئیس کارگاه معرفی شده را از کارفرما اخذ نماید.
    2. رئیس کارگاه باید درتمامی مراحل کار در کارگاه حضور داشته باشد و بر عملیات ساخت و نصب کنترل و نظارت داشته باشد.

رئیس کارگاه می تواند در زمانی که در کارگاه حضور ندارد شخص واجد صلاحیتی را بعنوان معاون خود(جانشین رئیس کارگاه) به کارفرما معرفی کند و پس از تأیید کارفرما در کارگاه قرار دهد.

  1. می توان رئیس کارگاه را در طول مدت پیمان ، بوسیله نماینده پیمانکار البته با اطلاع قبلی به کارفرما تعویض نمود و شخص دیگری جایگزین وی گردد.
  2. در عملیات ساختمان و نصب کلیه مکاتبات و ابلاغ ها و نقشه ها خطاب به پیمانکار و به نام رئیس کارگاه صورت می گیرد.
  • مسئول ایمنی کارگاه: بر اساس بند 7-2 ماده 28 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار موظف است فردی با تجربه و واجد شرایط را به عنوان مسئول ایمنی کارگاه، معرفی کند. وی مسئول حفاظت و جلوگیری از حوادث و نظارت بر اجرای مقررات و ضوابط ایمنی است.

بعد از معرفی پرسنل ذکر شده در قراردادهای EPC ،به مواردی در ارتباط با منابع انسانی می پردازیم که طی قرارداد پیمانکار متعهد به انجام و یا پی گیری هریک می باشد:

چارت سازمانی: باید توجه داشت که مدیر پروژه موظف است که نمودار سازمانی پروژه و هرگونه تغییرات بعدی با مشخصات افراد کلیدی را به کارفرما تسلیم کند. به این نکته اشاره کنیم که تایید صلاحیت این افراد کلیدی جزء اختیارات کارفرما نمی باشد.

تعهدات پیمانکار در رابطه با تامین نیروی کار: در ماده 27 شرایط عمومی پیمان، تعهدات پیمانکار در رابطه با تامین نیروی کار درج شده است.

موارد حائز اهمیت به شرح زیر می باشد:

  • تامین کمی و کیفی نیروهای با صلاحیت کاری لازم، یعنی در هر زمان که کارفرما تشخیص دهد بر اساس برنامه زمانی پیمانکار دارای تاخیر می باشد می تواند دستور به افزایش نیروها و یا جایگزینی نیروهای فعلی با افرادی با راندمان مناسب نماید.
  • تقبل کلیه هزینه های ناشی از استخدام و به کار گیری نیروی کار از قبیل حقوق و بیمه و مالیات و هر نوع مزایای قانونی
  • اخذ مجوز از کارفرما و سایر مقام های ذیربط و طی مراحل قانونی برای استخدام و به کارگیری نیروهای غیرایرانی
  • تقبل جایگزین کردن پرسنل پیمانکار و پیمانکاران جزء که از نظر تخصص، مهارت و یا صلاحیت کار به تشخیص کارفرما غیرقابل قبول می باشند و پذیرش کلیه هزینه های ناشی از این جابجایی(در این رابطه هیچ پرداخت اضافی به پیمانکار انجام نمی شود)
  • تأمین امکانات رفت و آمد ، مسکن و غذای کارکنان در حد متعارف و ایجاد دفاتر کارمناسب ، تأمین امکانات بهداشتی از قبیل آب آشامیدنی و استحمام، بهداشت محیط زیست کارکنان و همچنین تأمین امکانات اولیه پزشکی (کلیه هزینه های مربوطه بر عهده پیمانکار است مگر آنکه در پیوست 13 در قسمت تعهدات، کارفرما قسمتی از این تعهدات را پذیرفته باشد)
  • تعهد پیمانکار به استفاده از شرکت ها و موسسات و نیروهای ایرانی در پروژه البته این موضوع به دلیل اینکه دارای ضمانت اجرایی نیست می تواند از طرف پیمانکار مورد قبول وارد نشود. زیراکه هیچ جریمه ای برای آن در قرارداد درج نشده است.

نیروهای انسانی زیرمجموعه پیمانکار در قرارداد EPC

موضوع: نیروی انسانی پیمانکار در قراردادهای EPC

در انتها متوجه خواهید شد که چه تفاوت هایی بین نشریه 5490 و 4311 و تعهدات الزام آور برای تأمین نیروی انسانی پیمانکار در دو قرارداد وجود خواهد داشت.

به مجموعه سوالاتی می پردازیم که در این فیلم ویدئویی به آن پاسخ داده شده است. 

پرسش شماره 1: مکاتبات قراردادی در پیمان های EPC باید به چه فردی از بدنه پیمانکار صورت گیرد؟

پرسش شماره 2: آیا کارفرما می تواند مدیر پروژه معرفی شده پیمانکار را به بهانه عدم صلاحیت نپذیرد؟

پرسش شماره 3: آیا مدیر پروژه پیمانکار در قراردادهای EPC موظف به حضور تمام وقت در پروژه است؟

پرسش شماره 4: در چه زمانی از شروع پروژه، پیمانکار متعهد به معرفی نماینده خود با عنوان مدیر پروژه در قراردادهای EPC است؟

پرسش شماره 5: آیا رئیس کارگاه باید حضور دائم در پروژه مبتنی بر قرارداد EPC داشته باشد؟

پرسش شماره 6: از چه زمانی پیمانکار در قراردادهای EPC موظف به معرفی رئیس کارگاه می باشد؟

پرسش شماره 7: آیا صلاحیت رئیس کارگاه بایستی مورد تأیید کارفرما در قراردادهای EPC قرار گیرد؟

پرسش شماره 8: آیا پیمانکار موظف به معرفی مسئول ایمنی در قراردادهای EPC است؟

پرسش شماره 9: آیا باید چارت سازمانی و اجرایی پیمانکار در قراردادهای EPC به تأیید کارفرما برسد؟

پرسش شماره 10: آیا صلاحیت افراد کلیدی پیمانکار در قراردادهای EPC بایستی به تأیید کارفرما برسد؟

پرسش شماره 11: آیا کارفرما می تواند دستور افزایش تعداد پرسنل پیمانکار را صادر نماید؟

پرسش شماره 12: آیا پیمانکار می تواند بابت هزینه های تخصیص داده شده به نیروهای کاری در طول قرارداد EPC، مطالبه ای از کارفرما داشته باشد؟

مدیر پروژه در قراردادهای EPC: پیمانکار باید ظرف 2 هفته از تاریخ شروع کار، شخص واجد صلاحیتی را به عنوان نماینده خود به کارفرما معرفی کند و البته بررسی صلاحیت و تایید این فرد جزء اختیارات کارفرما نمی باشد. این فرد را در اصطلاح عرف مهندسی، مدیر پروژه می نامیم.

رئیس کارگاه در قراردادهای EPC: مدیرپروژه از شروع عملیات ساختمان و نصب ( از مرحله اجرا) در کارگاه تا تحویل کارها، فردی واجد صلاحیت را بعنوان رئیس کارگاه به کارفرما معرفی می کند تا پس از تأیید کارفرما کار خود را شروع کند.

رئیس کارگاه باید درتمامی مراحل کار در کارگاه حضور داشته و بر عملیات ساخت و نصب کنترل و نظارت داشته باشد ولی برای مدیر پروژه نیازی به حضور تمام وقت در کارگاه نیست.

مسئول ایمنی در قراردادهای EPC: بر اساس بند 7-2 ماده 28 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار موظف است فردی با تجربه و واجد شرایط را به عنوان مسئول ایمنی کارگاه، معرفی کند. وی مسئول حفاظت و جلوگیری از حوادث و نظارت بر اجرای مقررات و ضوابط ایمنی است.

چارت سازمانی در قراردادهای EPC: باید توجه داشت که مدیر پروژه موظف است که نمودار سازمانی پروژه و هرگونه تغییرات بعدی با مشخصات افراد کلیدی را به کارفرما تسلیم کند. به این نکته اشاره کنیم که تأیید صلاحیت این افراد کلیدی جزو اختیارات کارفرما نمی باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 16 – نیروهای انسانی زیرمجموعه پیمانکار در قرارداد EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.