0
0

33 – وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش سوم)

1304 بازدید

وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC ( بخش سوم ) :

در قسمت های قبل گفتیم که وظایف مشاور کارفرما را می توان در 9 گروه تقسیم بندی کرد که بایستی آنها در پیوست 8 قرارداد درج و مشخص شوند و یا با استناد به بخشنامه مربوطه، این وظایف و اختیارات به اطلاع و توافق پیمانکار رسیده شود.

همچنین در این قسمت ها به هفت وظیفه از نه وظیفه اصلی اشاره کردیم و می خواهیم به وظایف دیگر در این ویدئوی آموزشی بپردازیم.

موضوع: خدمات مهندس مشاور در قراردادهای EPC

اکنون مروری کنیم بر پرسش هایی طرح شده در این ویدئوی آموزشی:

پرسش شماره1: وظایف مشاور کارفرما در مرحله بهره برداری و تضمین، شامل چه قسمت هایی می باشد؟

پرسش شماره2: آیا مشاور کارفرما موظف به بروز رسانی بودجه پروژه و مبلغ پیمان می باشد؟

پرسش شماره3: آیا کنترل تعهدات پیمانکار مندرج در قرارداد، بخشی از وظایف مشاور کارفرما می باشد؟

پرسش شماره4:  وظیفه مشاور کارفرما در زمان بروز اختلافات بین پیمانکار و کارفرما چیست؟

پرسش شماره5: آیا با أخذ امضای مشاور کارفرما بر اسناد و مدارک تولید شده و یا صورتجلسه کارهای انجام شده، نیازی به تأییدیه و ابلاغ کارفرما نمی باشد؟

پرسش شماره6: آیا پیمانکار می تواند از دستورات نمایندگان مشاور کارفرما به بهانه عدم معرفی کتبی آنها از طرف مشاور کارفرما استنکاف کند؟

پرسش شماره7: در صورت اعتراض پیمانکار به نظرات و تصمیمات نمایندگان مشاور کارفرما، وی بایستی چه اقدامی انجام دهد؟

پرسش شماره8: آیا تأیید و یا سکوت نماینده مشاور کارفرما به منزله تأیید نهایی کارهای انجام شده توسط پیمانکار است؟

وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش سوم)
  • خدمات مربوط به دوره بهره برداری و تضمین:

این قسمت به دو بخش اصلی تقسیم می شود در بخش اول مشاور کارفرما اقدام به تنظیم لیست مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای شروع بهره برداری و پی گیری تدارک و تهیه آن، می نماید.(این موارد شامل تاسیسات پشتیبانی مانند آب، برق، گاز بوده و یا شامل مواد اولیه خام می باشد و حتی می تواند نیروی انسانی متخصص و یا ماشین آلات خاص مورد نیاز را در بربگیرد) . این رکن پروژه بعد از شروع عملیات بهره برداری به مشخص کردن نواقص و تعیین ریشه آن و هماهنگی با پیمانکار برای برطرف سازی کلیه عیب ها و ایرادهای با منشا پیمانکاری، می پردازد.

 

  • خدمات برآورد، کنترل پرداخت ها، امور حقوقی قراردادها:

این قسمت از وظایف را می توان در سه گروه اصلی تقسیم بندی کرد:

  1. کنترل و تایید اسناد پرداختی و یا دریافتی شامل صورت وضعیت، بیمه نامه ها و ضمانت نامه ها.
  2. تایید تغییرات مالی رخ داده شده و قیمت های جدید و به تناسب به روز رسانی بودجه پروژه و انحرافات مالی از مبلغ اولیه لحاظ شده و پیش بینی هزینه نهایی.
  3. کنترل انجام تعهدات قراردادی و رعایت مفاد قراردادها و تحلیل و بررسی مسائل قراردادی و اعلام نظر در مورد دعاوی پیمانکار و رسیدگی موارد اختلاف

 

در انتهای این قسمت به شش نکته مهم در مورد مشاور کارفرما اشاره می کنیم که بایستی پیمانکاران و کارفرمایان به این موارد در قراردادهای EPC آگاه باشند:

  • نکته1: امضا مشاور به معنای تأیید کارفرما میباشد و دیگر نیازی به تأیید کارفرما نخواهد بود مگر آنکه طور دیگری در پیوست 8 عنوان شده باشد. البته مشاور مجاز به افزایش یا کاهش مبلغ و مدت پیمان نمیباشد. بنابراین در یک قرارداد جامع به خاطر بسپاریم که در پیوست 8 بایستی دقیقا مشخص شود که چه نوع تاییداتی نیاز به امضای کارفرما دارد. عدم توجه به این موضوع باعث اختلافات اساسی بین کارفرما و پیمانکار و حتی مهندس مشاور خواهد شد.
  • نکته2: مشاور کارفرما می بایست معرفی نامه هر کدام از نمایندگان خود را چه در بخش های طراحی یا مهندسی و یا ساخت و تأمین مصالح و عملیات ساخت و نصب به همراه حدود وظایف و اختیاراتشان صادر کند. ابلاغ معرفی نمایندگان مشاور کارفرما، باید برای پیمانکار ارسال شود و تا زمانیکه پیمانکار رونوشت اینگونه ابلاغیه ها را دریافت نکرده است، دستورات صادره از سوی نمایندگان مشاور کارفرما برای او معتبر نیست.
  • نکته3: دستور العمل ها، تصمیمات و گواهیهای صادر شده از سوی نماینده مشاور کارفرما به مثابه دستورهای داده شده به وسیله مشاور کارفرماست.
  • نکته4: اگر پیمانکار نسبت به تصمیمات و دستورات نماینده مشاور کارفرما اعتراض داشته باشد، میتواند موارد را به مشاور کارفرما ارجاع کند ، تا وی تصمیم نهایی را اتخاذ کرده و به پیمانکار ابلاغ نماید. بنابراین می توان گفت مشاور کارفرما در محل اختلاف نماینده خود و پیمانکار نقش حکمیت دارد.
  • نکته5: باید توجه داشت حتی در صورت عدم اعتراض نماینده مشاور نسبت به کیفیت برخی از کارهای انجام شده توسط پیمانکار، مشاور کارفرما می تواند کارهای انجام شده را بازرسی کند و به پیمانکار دستور رفع نقص آن ها را بدهد. بنابراین تایید و یا سکوت نماینده مشاور کارفرما به منزله تایید نهایی کارهای انجام شده توسط پیمانکار نیست.
  • نکته6: کارفرما می تواند در طول مدت پیمان، مشاور خود را تعویض کند. در اینصورت، مشاور جدید کارفرما باید به همراه شرح وظایف وی، به پیمانکار معرفی شود.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 33 – وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش سوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.