0
0

17 – افزایش زمان پروژه بابت تأخیر در پرداخت های مورد تعهد کارفرما ، توسط پیمانکار

1604 بازدید

افزایش زمان پروژه بابت تأخیر در پرداخت های مورد تعهد کارفرما ، توسط پیمانکار

شاید سوال  "چگونگی افزایش زمان پروژه بابت تأخیر در پرداخت های مورد تعهد کارفرما " را بشود به نحو دیگری هم پرسید:

چه ضمانت اجرایی برای متعهد کردن کارفرما به پرداخت تعهدات مالی در زمان هایی که در قرارداد قول داده است وجود دارد؟

ما در این پست موضوع را از نگاه قراردادهای دولتی با بودجه عمرانی بررسی می کنیم.

مسئله ای که در حین انجام پروژه گریبان گیر پیمانکاران خواهد بود.

در این راستا از آیین نامه تضمین معاملات دولتی و بخشنامه های معروف 5090 و 1300 که توسط سازمان برنامه و بودجه صرفاً برای پاسخ گویی به این نیاز تولید شده است و نشریه 4311 یا همان شرایط عمومی پیمان متعارف و یک استفساریه استفاده خواهیم کرد.

در خاتمه در مورد یک ریسک پیمانکاری و چند ریسک کارفرمایی در این حوزه صحبت خواهیم کرد.

موضوع: ادعاهای زمانی پیمانکار در صورت تأخیر در انجام تعهدات قراردادیی کارفرما

داستان حقوقی/تحویل مدارک از طرف مشاور و نکات مرتبط با آن

آقای علی نژاد، رئیس کارگاه پیمانکاری، با چهره برافروخته، طوری که کارد می زدی خونش در نمیومد، وارد دفتر مهندس حسنی، مدیر پروژه کارفرما، شد و بر خلاف معمول که سلام و احوال پرسی گرم میکرد، گفت:

"آقای مهندس تکلیف من رو با آقای صادق زاده مشخص کنید."

آقای حسنی که مردی جا افتاده یا به اصطلاح گرگ بالان دیده است، از پشت میزش بلند شد، آروم سمت علی نژاد رفت و روی شانه ش زد و گفت:

"مرد بزرگ آروم باش و برام بگو مشکلت با سرپرست نظارت چیه… با هم حلش می کنیم."

حرفش مثل آب روی آتیش بود، علی نژاد آب دهنش رو قورت میده و میگه:

"هربار که می خوام صورت وضعیت رو برای این آقا بفرستم، میگه اول مدارک رو بفرستید ما چک کنیم، اگر مدارک مشکلی نداشت اونوقت نامه ش رو برای من بفرستید."

علی نژاد میره سمت تنگ آب روی میز کنفرانس، یک لیوان آب برای خودش میریزه، کمی ازش می خوره و سپس ادامه میده:

"این آقا یک جوری می خواد خودش رو تو Safe Side بگذاره که مهلت 10 روزه ش نگذره."

آقای حسنی همینطور که گوشی تلفن رو بر میداره، علی نژاد رو به آرامش دعوت می کنه و میگه:

"اگر عصبانیت حضرتعالی فروکش کرده اجازه بدید متهم رو برای پاره ای از توضیحات دعوت کنم."

آقای صادق زاده وارد دفتر میشه و از اونجایی که شستش خبردار شده موضوع از چه قراره، با اعتماد به نفس خاصی شروع بحث رو به دست می گیره:

"آقای حسنی هر بار مدارک ضمیمه صورت وضعیت این آقا ناقص هست، بده به من، بعدش به ایشون فرصت میدم مدارکش رو کامل کنه که صورت وضعیتش خط نخوره."

بر خلاف همیشه آقای حسنی با یک نگاه خشمگین رو به آقای صادق زاده میگه:

"آقا مگه شما کاسه داغ تر از آش هستید؟! اگر مدارک ناقص هست شما ردیفش رو خط بزن. پیمانکار هم این فرصت رو بعد از تأیید صورت وضعیت توسط شما داره که اعتراض کنه، این دیگه بند صریح شرایط عمومی پیمان هست برادر!"

آقای صادق زاده که نمی خواد کم بیاره، صداش رو صاف می کنه و با کلامی که میخواد قاپ مهندس حسنی رو بدزده میگه:

"رئیس من می خوام محکم کاری کنم که شما با اطمینان پای صورت وضعیت ارسالی از جانب ما رو امضا کنید."

حسنی که بعضی جاها خیلی بی تعارف هست و طرف رو می شوره و رو بند آویزان می کنه، با لحن تحکم آمیز میگه:

"شما بی جا می کنید! من هم فرصت دارم… تازه اگر هم باز به کار شما شک داشته باشم 70% صورت وضعیت رو تو فرصت 10 روزه خودم به ایشون پرداخت می کنم بعد برای اصلاح برای شما می فرستم."

آقای حسنی رو به علی نژاد چشمکی می زنه و بعد با صدای بلند میگه:

"آقای رئیس کارگاه، ایشون نمی دونند… من اگر جای شما بودم هر مدرکی که از پذیرشش امتناع کرده باشند رو با اظهاریه می فرستم که دفعه دیگه از این بازیها در نیارن."

صادق زاده که بدجوری تو پر و بالش خورده از دفتر خارج میشه و علی نژاد بهت زده از این همه حمایت رو توی دفتر کارفرما تنها می گذاره.

حسنی رو به علی نژاد میگه:

"یک، دفعه آخرت باشه اینجوری میای توی دفتر من! دو، از این راه حلی هم که بهت گفتم فقط در جاهای بحرانی استفاده کن، ضمناً نه برای پروژه من که اونوقت من می دونم و تو!"

 

افزایش زمان پروژه بابت تأخیر در پرداخت های مورد تعهد کارفرما ، توسط پیمانکار

 

موضوع: ادعاهای زمانی پیمانکار در صورت تأخیر در انجام تعهدات قراردادیی کارفرما

سؤال: آیا مشاور می تواند به بهانه ناقص بودن مدارک منضم به صورت وضعیت، نامه آن را عودت دهد؟

جواب: خیر

بر اساس بند "الف" ماده 37 شرایط عمومی پیمان:

"مهندس مشاور، صورت‌وضعيت پيمانكار را از نظر تطبيق با اسناد و مدارك پيمان كنترل و در صورت لزوم با تعيين دليل اصلاح مي‌‌کند و آن را در مدت حداكثر 10 روز از تاريخ دريافت از سوي مهندس ناظر براي كارفرما ارسال مي‌‌کند و مراتب را نيز به اطلاع پيمانكار مي‌رساند.

كارفرما صورت ‌وضعيت كنترل‌شده از سوي مهندس ناظر را براي كارفرما ارسال مي‌نمايد و مراتب را نيز به اطلاع پيمانكار مي‌رساند."

سؤال: آیا کارفرما می تواند نظر مهندس مشاور را در تأیید صورت وضعیت نپذیرد؟

جواب: بلی

بر اساس تبصره 1 ذیل بند "الف" ماده 37 شرایط عمومی پیمان:

"هرگاه به عللي صورت‌وضعيت ارسالي از طرف مهندس مشاور مورد تأیید كارفرما قرار نگیرد، کارفرما پس از وضع كسور تعيين‌شده در اين ماده، تا 70 درصد مبلغ صورت وضعيتي را كه مهندس مشاور ارسال نموده است، به‌عنوان علي الحساب و در مدت مقرر در اين ماده در وجه پيمانكار پرداخت می‌كند."

سؤال: آیا پیمانکار بعد از رسیدگی به صورت وضعیت، می تواند نسبت به آن اعتراضی داشته باشد و یا باید در صورت وضعیت ماه بعد اصلاحات لازم را انجام دهد؟

جواب: بلی

بر اساس تبصره 2 ذیل بند "الف" ماده 37 شرایط عمومی پیمان:

"هرگاه پيمانكار نسبت به صورت وضعيتي كه به شرح پيش‌گفته اصلاح شده است معترض باشد، اعتراض خود را با ذكر دليل، حداكثر ظرف يك ماه، به كارفرما اعلام مي‌كند تا مورد رسيدگي قرار گيرد."

سؤال: چه حالتی در شرایط عمومی پیمان درج شده که پیمانکار نمی تواند هیچ ادعایی در قبال تأخیر در پرداخت های کارفرما داشته باشد؟

جواب: عدم تنظیم صورت وضعیت در موعد مقرر

بر اساس تبصره 3 ذیل بند "الف" ماده 37 شرایط عمومی پیمان:

"اگر پيمانكار در موعد مقرر صورت‌وضعيت موقت را تهيه و تسليم مهندس ناظر نكند، مهندس مشاور با تأیید كارفرما و به هزينه پيمانكار اقدام به تهيه آن می‌كند و اقدامات بعدي را براي رسيدگي و پرداخت آن به ترتيب اين ماده به عمل می‌آورد. در اين حالت، هيچ گونه مسئوليتي از نظر تأخير در پرداخت صورت‌وضعيت مربوط، متوجه كارفرما نيست."

یک نکته مهم که در قراردادهای دولتی با بودجه عمرانی توسط کارفرمایان مورد توجه قرار نمی گیرد و معمولا از انعکاس آن در قرارداد نیز پرهیز می کنند

لزوم تبعیت از ماده 11 آیین نامه تضمین معاملات دولتی می باشد در این ماده به صراحت اشاره شده است: "ضمانت تأخیر تعهدات مالی مناقصه‌گزار (کارفرما) که طبق بند (ب) ماده (۱۰) قانون برگزاری مناقصات – مصوب ۱۳۸۳- باید در اسناد مناقصه و به تبع آن در قرارداد منعقده قید و تعهد گردد، بر اساس شاخص تورم اعلامی‌‌بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعدیل و پرداخت می‌گردد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نحوه محاسبه تمدید مدت پیمان (مجاز شمردن تأخیر تحویل مورد معامله) با لحاظ پرداخت ضمان تأخیر تعهدات مالی کارفرما را تهیه و ابلاغ نماید."

بنابراین نگارش یا عدم نگارش این ماده از تعهدات مالی کارفرمایان در پرداخت جریمه بابت تاخیر در پرداخت های به حق پیمانکار نمی کاهد.

ولیکن به غیر از تعلق جریمه پرداخت مالی کارفرما ، امکان دیگری با عنوان افزایش زمان انجام تعهدات برای پیمانکار نیز میسر می باشد.

امکان استفاده از این حق در بخشنامه 5090 و 1300 منعکس شده است.

اجازه بدید در گام اول به بررسی روند حرکتی در اصلی ترین تعهد کارفرما یا همان پرداخت صورت وضعیت های ماهانه یا پریودیک پیمانکار بپردازیم.

این موضوع در بند الف ماده 37 شرایط عمومی پیمان به صراحت بیان شده است.

پیمانکار موظف به ارایه صورت وضعیت در انتهای هر ماه به مهندس ناظر می باشد و مهندس مشاور طی 10 روز بایستی آن را بررسی و برای کارفرما ارسال کند البته مراتب این تایید را باید به پیمانکار اطلاع دهد.

قبلا در نشریه 4311 این زمان 10 روزه از تاریخ ارسال توسط مهندس ناظر به مشاور پروژه بوده است ولیکن بر اساس مصوبه 3638/ش ف مهلت مشاور از زمان تحویل پیمانکار محاسبه می گردد.

حال کارفرما بایستی یا این نظریه مشاور را رد کند که در این حالت الزام به پرداخت70% مبلغ تاییدی مشاور به پیمانکار داشته و در ضمن باید جهت برررسی مجدد صورت وضعیت را همراه با دلایل رد برای مهندس مشاور ارسال کرده و دیگر زمان مشاور برای بررسی مجدد 5 روز خواهد بود.

و درحالتی که کارفرما تایید می کند باید پس از کسر کسورات مربوطه مبلغ را در وجه پیمانکار بپردازد به هرسو چه کل مبلغ و چه 70% آن فرصت تعیین شده برای کارفرما 10 روز است.

بعد از این تاریخ کارفرما هم مشمول جریمه مالی و هم جریمه زمانی خواهد شد.

 

جریمه زمانی کارفرما موقعی است که به زمان پیمان به عنوان تاخیرات مجاز اضافه می شود و عاملی بر تمدید مدت پیمان ، خواهد بود.

این زمان برابر همان زمان مازاد بر بیست روز خواهد بود البته با اعمال دو نوع ضریب کاهشی یکی ضریب کاهش مالی که از تقسیم مبلغ خالص صورت وضعیت بر مبلغ اولیه پیمان حاصل می شود(عددی که در فرمول این بخشنامه با شمایل 0.697 آمده است جهت تبدیل صورت وضعیت ناخالص به خالص استفاده می گردد.)

ضریب کاهشی دوم ضریب کاهشی زمانی است که از تقسیم پریود صورت وضعیت بر زمان اولیه پیمان حاصل می شود.

به هرحال این همان فرمول معروف تو و یا بخشنامه 5090 متعارف در اصول پیمانکاری برای میزان مجاز تمدید قرارداد است.

توجه مخاطب عزیزم رو به چند تا نکته ریز ولی مهم در استفاده از این بخشنامه جلب می کنم:

اول در صورت تاخیر در قسط اول پیش پرداخت به ازای هر 10 روز تاخیر 9 روز زمان تمدید مجاز برای پیمانکار بطور مستقیم ایجاد میشه ولی در سایر اقساط بایستی از همین فرمول تو ولی بدون استفاده از ضریب 0.697 استفاده کرد.

حذف این عدد در مورد دوم یعنی در زمانی که پرداخت صورت وضعیت بصورت قسطی است نیز اجرا می گردد.

در مورد سوم باید اشاره کنیم اگر پیمانکار به هر دلیلی در دوره بزرگتر از یک ماه اقدام به تهیه صورت وضعیت کند فرصت مجاز بیست روزه نیز به همین تناسب افزایش می یابد.

یادمان باشد استفاده از این فرمول زمانی مجاز است که پیمانکار هیچ وام یا علی الحساب پرداختی از جانب کارفرما که تسویه هم نشده  نداشته باشد.

در مورد ادعای پیمانکار برای تمدید در انتهای زمانی پروژه باید گفت یک ضریب کاهشی دیگر هم اضافه خواهد شد و این ضریب از حاصل تقسیم صورت وضعیت ماقبل قطعی به صورت وضعیت قطعی حاصل می شود که این عملا به خاطر ماهیت علی الحساب و موقتی بودن صورت وضعیت های پریودیک است.

و نکته آخر عدم امکان  استفاده از این فرمول در صورت تعلق اوراق خزانه اسلامی خواهد بود که این موضوع به صراحت در استفساریه سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است.

 

خوب حالا بصورت خلاصه به بررسی ریسک های موجود بپردازیم از پنجره پیمانکار عدم صدور و ارسال صورت وضعیت ماهانه شامل دو ریسک می شوداولا فرصت رسیدگی به تناسب افزایش می یابد در ثانی کارفرما مختار به ارجاع موضوع به سمت مشاور و ثبت کلیه هزینه ها به حساب پیمانکار خواهد بود.

اما در صورت تاخیر در پرداخت چه پیش پرداخت چه صورت وضعیت و چه تاخیر در رسیدگی به این مدارک هم مستوجب جریمه زمانی و هم جریمه مالی میشود جریمه زمانی منطبق بر بخشنامه 5090 وجریمه مالی منطبق بر آیین نامه تضمین معاملات دولتی است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 17 – افزایش زمان پروژه بابت تأخیر در پرداخت های مورد تعهد کارفرما ، توسط پیمانکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.