0
0

20 – ارتباط پیمانکار با سایر پیمانکاران شاغل در قراردادهای EPC

1413 بازدید

ارتباط پیمانکار با سایر پیمانکاران شاغل در قراردادهای EPC

بر اساس بند 6 ماده 28، پیمانکار موظف است هماهنگی لازم با سایر پیمانکاران و گروه های اجرایی کارفرما در رابطه با کار مورد نظر منطبق بر ماده 38، را به عمل آورد.

هماهنگی با سایر پیمانکاران مرتبط با موضوع پیمان در ماده 38 بصورت مفصل بررسی شده است.

در موضوع عملکرد پیمانکاران اجرایی در محدوده پروژه سه حالت امکان پذیر است .

موضوع: ارتباط پیمانکاران در قراردادهای EPC

مروری کنیم بر سوالاتی که در این ویدئو به آن پرداخته می شود:

پرسش شماره 1: آیا پیمانکار می تواند بواسطه هزینه های متحمله از حضور پیمانکاران دیگر در محل پروژه ادعای زمانی و یا مالی داشته باشد؟

پرسش شماره 2: در صورت عدم اعلام پیمانکار در وجود عیب و تناقض عملیات انجام گرفته توسط پیمانکار قبلی، آیا موضوع توسط پیمانکار در زمان های آتی قابل ادعا می باشد؟

پرسش شماره 3: آیا درصورت اعلام کارفرما، پیمانکار موظف است که عملیات اجرا شده را به پیمانکار دیگری برای انجام عملیات بعدی که در تعهد پیمانکار اصلی نبوده است تحویل دهد و صورتجلسه کند؟

ارتباط پیمانکار با سایر پیمانکاران شاغل در قراردادهای EPC

بر اساس بند 6 ماده 28، پیمانکار موظف است هماهنگی لازم با سایر پیمانکاران و گروه های اجرایی کارفرما در رابطه با کار مورد نظر منطبق بر ماده 38، را به عمل آورد.

در موضوع عملکرد پیمانکاران اجرایی در محدوده پروژه سه حالت امکان پذیر می باشد:

1. دو پیمانکار بدون اینکه نیاز باشد کاری را به یکدیگر تحویل دهند دارای تداخل عملیاتی هستند. یعنی انجام تعهد یک پیمانکار باعث ایجاد صعوبت برای انجام تعهد پیمانکار دیگر می شود و برای آن پیمانکار دارای بار مالی و زمانی است.

برای بررسی این موضوع دو وضعیت متفاوت را در نظر می گیریم:

الف: در زمان عقد قرارداد وجود سایر پیمانکاران به پیمانکار طرف قرارداد اعلام شده باشد، در این حالت دیگر هیچ توجیهی برای پیمانکار باقی نمی گذارد و او نمی تواند مطالبه ای بابت هزینه صعوبت ومطالبه مالی و زمانی از کارفرما داشته باشد.

ب: در زمان عقد قرارداد وجود سایر پیمانکاران به پیمانکار طرف قرارداد اعلام نشده باشد، دراین مورد حتماً باید کارفرما، پیمانکار جدید را به پیمانکار قبلی معرفی کند و هزینه های احتمالی و افزایش مدت پیمان ناشی از تداخل کاری با پیمانکار جدید قابل مطالبه برای پیمانکار دیگر می باشد. و برای این مطالبه بایستی توافق بر سر هزینه و پرداخت مازاد بین طرفین انجام شود.

2. پیمانکار بایستی برای انجام تعهدات خود، کاری را از پیمانکار دیگر تحویل بگیرد:

در این حالت این پیمانکار باید کنترل ها و بازرسی های لازم را با هماهنگی مشاور کارفرما انجام دهد و در صورت نیاز اصلاحات مورد نظر خود را از طریق مشاور کارفرما به آن پیمانکار اطلاع دهد.

در صورت وجود عدم انطباق بین نقشه های منضم به پیمان و عملیات تحویل گرفته شده و عدم صورتجلسه و اعلام کتبی به مهندس مشاور و کارفرما، مشکلات پیش رو بر عهده پیمانکار جدید خواهد بود، البته به جز مواردی که شامل عیوب پنهان و کیفی می باشد.

3. پیمانکار بایستی کاری را به پیمانکار دیگر تحویل بدهد:

در این حالت پیمانکار بایستی صورتجلسه ای با حضور کارفرما و پیمانکار دیگر مبنی بر تحویل کار بدون عیب تنظیم نماید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 20 – ارتباط پیمانکار با سایر پیمانکاران شاغل در قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.