0
0

41 – آیا پیمانکار برای استفاده از پیمانکاران جز بایستی از کارفرما و یا مشاور تأییدیه اخذ نماید؟

1561 بازدید

آیا پیمانکار برای استفاده از پیمانکاران جز بایستی از کارفرما و یا مشاور تأییدیه اخذ نماید؟

در قلمرو حکمرانی کارفرما که همان پروژه است، پیمانکار تا چه حدی آزادی عمل دارد؟

آیا همه رفتارهای او باید با اخذ مجوز صورت گیرد یا در برخی از موارد نیز این اختیار را دارد که تصمیم گیری را بدون هماهنگی با فرمانده پروژه انجام دهد؟

اصولاً در شرایط عمومی هر قراردادی، مواردی ذکر شده که با صراحت اجرای آن را منوط به اخذ مجوز از کارفرما اعلام کرده است .

ولیکن مواردی هم هست که موضوع را منوط به اعلام رسمی در شرایط خصوصی پیمان کرده است .

یعنی اگر مناقصه گذار در شرایط خصوصی پیمان این مجوز را  در حیطه اختیارات خود اعلام کرده باشد، پیمانکار چاره ای به جز اطاعت و کسب مجوز نخواهد داشت.

یکی از نمونه های بارز این موضوع، سؤال مطرح شده در این پست است.

آیا لازم است پیمانکار قبل از انتخاب و عقد قرارداد با پیمانکاران جزء از کارفرما مجوز کسب کند یا خیر؟

این سؤال در کلیه قراردادهای دولتی و خصوصی حائز اهمیت بوده و پاسخ به آن مشکلاتی که حین انجام تعهدات رخ می دهد را حل می کند.

با استفاده از نشریه 4311 ، پاسخ را برای شما تشریح می کنیم و در انتها می گوییم که عدم مدیریت این موضوع از جانب کارفرما، چه ریسکها و عواقبی برای او به همراه خواهد داشت.

موضوع: پیمانکار جزء

داستان کارگاهی

یکی از جلسات ماهانه ای که مهندس حسنی، مدیر پروژه کارفرما، همیشه اصرار به برگزاری اون داره، جلسه بررسی و کنترل منابع انسانی ارکان اجرایی پروژه است. این گزارش توسط خانم نصیری، نماینده مدیر طرح، در جلسه قرائت میشه و تمام طرفین درگیر، اظهار نظر می کنند.

در این جلسه معمولاً علاوه بر حسنی و نصیری، علی نژآد، رئیس کارگاه پیمانکار و کاظمی، سرپرست نظارت و خانم پدیدار، مسئول کنترل پروژه کارفرما نیز حضور دارند.

بعد از اعلام نفرات و منابع انسانی در پروژه در ماه گذشته، آقای حسنی رو به خانم پدیدار میگه:

"بر اساس برنامه زمانی و هیستوگرام نیروی انسانی، ما باید در این ماه 540 نفر روز داشته باشیم. ولی طبق این گزارش 130 نفر روز کم هست. کدام جبهه باید شروع به کار می کرده؟"

خانم مهندس پدیدار کاغذ مربوط به عملیات زمانی رو با احترام به سمت حسنی می گیره و میگه:

" جناب مهندس از 15 ماه پیش باید قرارداد پیمانکار جزء نما بسته و ایشان در دو جبهه شمالی و جنوبی مشغول فعالیت می شده، ولی تا کنون این قضیه نهایی نشده است."

آقای علی نژاد که احساس می کنه انگشت اتهام حسنی داره به سمتش نشانه میره، میخواد پیش دستی کنه و توضیح بده که  آقای حسنی رو به کاظمی میگه:

"معمولا نظارت و مدیر طرح، مسئول انطباق فعالیت های پیمانکار با برنامه زمانی هستند. توضیح شما چیه؟"

آقای کاظمی که بر خلاف همیشه اثری از مزاح در صورت و کلامش مشاهده نمیشه، صداش رو کمی صاف می کنه و میگه:

"آقای مهندس نزدیک یک ماه با آقای علی نژاد بر سر انتخاب پیمانکار جزء دردسر داشتیم. متأسفانه ایشان اکیپ هایی را معرفی نمی کردند که دارای صلاحیت انجام عملیات باشند…"

علی نژاد که از نوع گفتار کاظمی شاکی میشه و در آن واحد کلامش رو قطع می کنه و میگه:

"آقایان و خانمها، من نمی دونم ملاک های این آقا چیست ولی فکر می کنم حتما پیمانکار خاصی رو مد نظر دارند تا به پروژه وارد بشه."

حسنی به جهت طرفداری از کاظمی و بستن این قائله کلام  رو دست می گیره و میگه:

"آقایان، آقایان! خواهش می کنم این مذاکرات پینگ پنگی رو رها کنید. در ضمن آقای علی نژاد، مگر در شرایط خصوصی پیمان این حق به مهندس مشاور و کارفرما داده نشده که تأیید صلاحیت پیمانکار جزء را داشته باشند؟ من از خانم نصیری می خوام در این موضوع دخالت و با تعیین معیارهای مشخص در رزومه شرکتهای معرفی شده، در این انتخاب به دوستان کمک کنند. در ضمن ملاک ما، معرفی پیمانکار جزء از جانب پیمانکار اصلی هست."

خانم نصیری هم برای اینکه بحث رو ببنده  میگه:

"حتما آقای مهندس و البته در متن قرارداد منعقد شده بین طرفین، آقای علی نژاد بایستی سه نکته رو ثبت کنند…

1- اعلام اینکه قرارداد جزئی از قرارداد اصلی با کارفرما می باشه و ذکر شماره این قرارداد

2- اعلام مجموعه نظارت به عنوان مرجع فنی

3- اعلام کارفرما به عنوان داور در صورت بروز اختلافات"

سؤال: به نظر شما آیا نکات اعلام شده توسط خانم نصیری تماماً درست می باشند؟

جواب: بلی

آیا پیمانکار برای استفاده از پیمانکاران جز بایستی از کارفرما و یا مشاور تأییدیه اخذ نماید؟

سؤال مهمی که همیشه ذهن پیمانکار را به خود مشغول می کند:
"آیا پیمانکار برای استفاده از پیمانکاران جزء، بایستی از کارفرما و یا مشاور تأییدیه اخذ نماید؟"

برای جواب به این سوال باید به مفاد قرارداد منعقده با کارفرما نگاه کنیم. بطور مثال اگر قرارداد بر اساس نشریه 4311 یا همان شرایط عمومی و خصوصی معمول جامعه بسته شده باشد، باید به سراغ ماده 24 شرایط خصوصی پیمان برویم.

اگر در این ماده این موضوع به صراحت اشاره شده باشد، پیمانکار باید از کارفرما برای عقد قرارداد با هر پیمانکار دیگری مجوز بگیرد. در غیر اینصورت پیمانکار هیچ الزامی برای کسب مجوز ندارد.

بر اساس بند "ب" ماده 24 شرایط عمومی پیمان بایستی 5 نکته را لحاظ کنیم:

1- پيمانكار مي‌تواند به منظور تسهيل و تسريع در اجراي قسمت يا قسمت‌هايي از عمليات موضوع پيمان، پيمان‌هايي با پيمانكاران جزء ببند، مشروط بر آنكه آنان را از واگذاري كار به ديگران منع كند.

2- در صورتي كه در اسناد و مدارك پيمان، كارفرما، لزوم تأیید صلاحيت پيمانكاران جزء را پيش‌بيني كرده باشد، پيمانكار موظف است كه تائيد كارفرما را در اين مورد تحصيل نمايد.

3- پيمانكار مسئول تمام عملياتي است كه توسط پيمانكاران جزء يا كاركنانِ آن‌ها انجام مي‌شود.

4- در پيمان‌های بين پيمانكار و پيمانكار جزء بايد نوشته شود كه در صورت بروز اختلاف بين آن‌ها، كارفرما حق دارد در صورتي كه مقتضي بداند، به مورد اختلاف رسيدگي نماید. پيمانكار و پيمانكار جزء نيز مي‌پذيرند كه نظر كارفرما در اين مورد قطعي است و تعهد مي‌كنند كه الزاماً آن را اجرا نمايند.

5- کارفرما حق پرداخت بدهکاری پیمانکار اصلی در وجه پیمانکار جزء را در صورت اثبات این بدهکاری خواهد داشت و پیمانکار اصلی حق هیچ گونه اعتراضی را ندارد.

شما کارفرمای عزیز، برای مدیریت روابط بین پیمانکار اصلی و پیمانکاران جزء در شرایط غیر قابل پیش بینی، باید توجه داشته باشید که در قرارداد اصلی با پیمانکار، او را به درج 4 مورد در عقد قرارداد با پیمانکار جزء ملزم کنید.

1- بدون اجازه و هماهنگی با کارفرما اقدام به انعقاد قرارداد با هیچ شخص ثالثی نکند زیرا که در زمان ختم پیمان، به این دلیل که کارفرما مسئولیت تعهدات پیمانکار نسبت به اشخاص ثالث را دارد، ممکن است موضوع مورد سوء استفاده پیمانکار قرار گیرد و قراردادهای سوری بسته شده برای کارفرما دردسر ساز شود.

2- بدون أخذ تأیید کیفی مهندس مشاور، پیمانکار حق عقد قرارداد با پیمانکار جزء را ندارد. درست است که مسئولیت کیفی عملیات انجام گرفته با پیمانکار اصلی است ولی شاید زمان و کیفیت از دست رفته قابل جبران نباشد.

3- درج کارفرما به عنوان مرجع فنی جهت بررسی ابهامات و مشلات فنی و کیفی بین پیمانکار اصلی و پیمانکار جزء

4- درج کارفرما به عنوان داور، برای حل کلیه اختلافات بین طرفین و اعلام اینکه رأی کارفرما فصل الخطاب می باشد.

 

 در نشریه 4311، در دو ماده 11 و 24 ذکر شده در شرایط عمومی پیمان، به موضوع پیمانکار جزء پرداخته شده است.

بر اساس ماده 11، پیمانکار جزء، شخص حقیقی یا حقوقی است که در کارهای اجرایی تخصص دارد و پیمانکار برای اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان با او قرارداد می بندد.

پس براساس این ماده دو شرط اساسی در رابطه با پیمانکار جزء وجود دارد.

اول آنکه باید تخصص کافی در موضوع سپرده شده به او داشته باشد.

دوم آنکه تنها بخشی از قرارداد را می توان به او سپرد و نه کل قرارداد را.

مورد ذکر شده اخیر، با صراحت در بند الف ماده 24 نقل شده است.

ولیکن در شرایط عمومی پیمان، موضوعات دیگری در رابطه با پیمانکار جزء اشاره شده که حاوی 4 نکته اساسی می باشند.

کلیه این نکات در بند ب ماده 24 آورده شده است.

 

نکته اول آنکه به پیمانکار مجوز عقد قراداد با پیمانکار جزء داده می شود، به شرط آنکه در این قرارداد به صراحت ذکر شود که پیانکار جزء حق واگذاری به شخصی دیگیری را ندارد.

نکته دوم و یا اساسی ترین نکته در این ماده، آن است که کارفرما حق تأیید صلاحیت پیمانکار جزء را برای خود محفوظ می دارد به شرط آنکه در شماره ماده متناظر در شرایط خصوصی پیمان، این موضوع به صراحت ذکر شده باشد.

پس اگر در ماده 24 شرایط خصوصی پیمان چنین حقی برای کارفرما درج نشده باشد، او نمی تواند در طول زمانی پروژه از پیمانکار چنین چیزی را مطالبه نماید.

نکته سوم آن است که به هر شکلی یمانکار جزء انتخاب شود حتی با فرض تحمیلی بودن پیمانکار جزء، مسئولیت کلیه عملیات انجام گرفته توسط پیمانکار جزء و عواقب آن، بر دوش پیمانکار اصلی می باشد.

نکته چهارم، گنجاندن حقی برای کارفرماست که می تواند بسیاری از اختلافات محتمل بین پیمانکار اصلی و پیمانکار جزء را حل نماید و آن درج نام کارفرما به عنوان مرجع حق اختلاف و یا داوری در قرار منعقده بین پیمانکار اصلی و پیمانکار جزء می باشد.

 

 

بنابراین در پاسخ به سؤال اصلی، باید گفت که مبتنی بر بند الف ماده 24، پیمانکار حق واگذاری کلی پیمان را به پیمانکار دیگر ندارد و تنها این واگذاری مربوط به اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان می باشد.

و البته تأیید پیمانکار جزء از طرف مهندس مشاور یا کارفرما در انعقاد قرارداد تنها منوط به درج این شرط در شرایط خصوصی پیمان است که در غیراینصورت، لزومی به اخذ تأییدیه برای جذب پیمانکاران جزء از کارفرما یا مهندس مشاور نیست.

 فلذا در صورت وجود حساسیت نسبت به بکارگیری پیمانکاران جزء بدلایل فنی، امنیتی و یا سایر الزامات لازم است این مهم در شرایط خصوصی قید گردد.

حتی کارفرما می تواند برای ورود و خروج افراد به کارگاه محل پروژه محدودیت قائل شود.

بنابراین در صورت عدم أخذ تأییدیه از کارفرما با فرض ثبت این موضوع در شرایط خصوصی پیمان، کارفرما می تواند اعلام به خروج و فسخ قرارداد با پیمانکار جزء کند، کارفرما هیچ مسئولیتی در قبال تعهدات پیمانکار اصلی نخواهد داشت.

 

 

حال اجازه بدهید در این مورد صحبت کنیم که چرا قانونگزار وجود چنین اهرم اجرایی را در شرایط خصوصی پیمان، برای کارفرما درج کرده است.

اولین دلیل، مدیریت پروژه در زمان بروز شرایط غیرقابل پیش بینی است.

ما می دانیم در زمان ختم پیمان، کارفرما مسئولیت پاسخگویی به اشخاص، پیمانکاران جزء، فروشندگان و قراردادهای منعقده پیمانکار اصلی می باشد.

پس برای جلوگیری از سوء استفاده پیمانکار برای انعقاد قراردادهای صوری، بهتر آن است که پیمانکار را ملزم به أخذ تأییدیه از کارفرما بنماییم.

دلیل دوم، کنترل صلاحیت فنی و اجرایی پیمانکاران جزء می باشد.

درست است که اول و آخر قضیه، مسئولیت با پیمانکار اصلی است ولیکن ورود یک پیمانکار با صلاحیت نامناسب، می تواند آسیب های جبران ناپذیری، از لحاظ مالی و زمانی، به پروژه بزند.

و اما دلیل سوم، مدیریت اختلافات فنی بین پیمانکار اصلی و پیمانکار جزء است.

که در واقع کارفرما می تواند از پیمانکار اصلی بخواهد که او را به عنوان مرجع فنی و فصل الخطاب در قرار با پیمانکار جزء ذکر کند و

با بالاخره در آیتم چهار، باید به کدیریت اختلافات مالی بین پیمانکار و پیمانکار جزء اشاره کرد که در این حالت با ثبت کارفرما به عنوان داور می توان موضوعات و مشکلات محتمل را حل نمود و اجازه نداد که مسأله به حالت بحرانی برسد.

در خاطر داشته باشیم که منطبق بر بند ب ماده 24، در صورتیکه پیمانکار اصلی به تعهدات مالی خود در قبال پیمانکار جزء عمل نکند، کارفرما می تواند حین انجام تعهدات و حتی در زمان تسویه حساب به مسأله ورود کند و در صورت محرز شدن ادعای پیمانکار جزء، تعهدات مالی پیمانکار اصلی را در وجود او پرداخت کرده و به حساب بدهکاری پیمانکار اصلی منظور نماید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 41 – آیا پیمانکار برای استفاده از پیمانکاران جز بایستی از کارفرما و یا مشاور تأییدیه اخذ نماید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.