0
0

60 – تشریح نحوه اعمال تعدیل بر صورت وضعیت های قراردادهای احداث

1622 بازدید

تشریح نحوه اعمال تعدیل بر صورت وضعیت های قراردادهای احداث

در این پست ویدئویی، به تشریح نحوه اعمال تعدیل بر صورت وضعیت قراردادهای احداث می پردازیم.

هدف از اشتراک این موضوع، مطرح کردن نکات حائز اهمیت در مبحث تعدیل است . 

مراجع قابل دسترسی برای این موضوع، بخشنامه تعدیل به شماره 173073-101 و نشریه 289 و بخشنامه اعلام شاخص های تعدیل مربوط به دوره های سه ماهه سوم و چهارم سال 1399 است.

تعدیل در لغت به معنای معتدل کردن، متعادل کردن، به حد وسط آوردن و  تقسیم کردن از روی عدالت می باشد و در حرفه مهندسی، در ارتباط با قراردادها و پیمان های مطالعه، طراحی، نظارت، ساخت و اجرا، به روز درآوردن تعرفه خدامت مهندسی و قیمت پیمان های ساخت و اجرا در زمان واقعی انجام کار است.

در واقع تعدیل به معنای جبران خسارات وارده بر پیمانکار به علت تورم های ناشی از گذشت زمان خواهد بود.

بطور کلی، قراردادها را می توان به 4 گروه در مبحث تعدیل تقسیم بندی کرد.

اول قرارداد های فاقد تعدیل؛ قراردادهایی که در موافقتنامه یا شرایط خصوصی آن اعلام شده است که این قراردادها شامل تعدیل نخواهد بود.

در این نوع قراردادها با افزایش زمان و یا تمدید نیز عدم تعلق تعدیل ادامه خواهد داشت.

دسته دوم، به قراردادهایی اطلاق می شود که وضعیت تعدیل را مشخص نکرده اند که اصطلاحاً قراردادهای ساکت نامیده می شوند.

در این نوع قرارداد پیمانکار متعهد است که پیمان را در مدت زمان مشخص شده بدون ادعایی بر تعدیل انجام دهد.

دسته سوم، به قراردادهای شامل تعدیل و مبتنی بر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه اختصاص می یابد.

یعنی؛ در طول زمان پروژه، با تغییر شاخص های قیمت عملیات، افزایش قیمت اولیه قابل مطالبه خواهد بود.

در دسته چهارم، قراردادهایی را مطرح می کنیم که برای تعدیل محدوده زمانی و مالی مشخص شده است.

بطور مثال؛ قرارداد فاقد تعدیلی که در مشخصات خصوصی آن نوشته شده در صورت افزایش زمان پروژه خارج از قصور پیمانکار به آن تعدیل تعلق می گیرد را می توان نام برد یا فرض کنیم در قراردادی که در آن آهن آلات مورد استفاده قرار گرفته، کارفرما در اسناد مناقصه می نویسد،

با افزایش یا کاهش قیمت آهن آلات بیش از 10% از زمان ابلاغ قرارداد، تعدیلی با توافق طرفین به پیمانکار تعلق می گیرد.

در ادامه اجازه دهید با مواد درج شده در نشریه 4311 یا همان قراردادهای متداول کشورمان آشنا شویم.

در بند ه ماده 29، تعلق تعدیل نرخ پیمان و نحوه محاسبه آن را موکول به ماده متناظر در شرایط خصوصی پیمان کرده است.

پس پیمانکار برای اینکه بداند آیا تعدیل به او تعلق می گیرد یا خیر و نحوه محاسبه باید به شرایط خصوصی پیمان مراجعه کند.

در بند ب ماده 37، اشاره می کند در صورتیکه به پیمان تعدیل تعلق می گیرد، پیمانکار باید پس از تأیید هر صورت وضعیت موقت، صورت وضعیت تعدیل آن صورت وضعیت را براساس آخرین شاخص های اعلام شده برای مهندس مشاور ارسال کند.

در تبصره ذیل این بند، تصریح شده است که اگر به هر دلیلی و غیر از قصور پیمانکار امکان ارائه و رسیدگی صورت وضعیت تعدیل وجود نداشته باشد، پیمانکار مستحق دریافت زمانی مازاد بر مدت اولیه قرارداد به عنوان تأخیرات مجاز خواهد شد.

در ادامه به تعاریف واژگان مورد استفاده در موضوع تعدیل می پردازیم.

دوره، که به هر یک از سه ماهه های منتهی به خرداد، شهریور، آذر یا اسفند اطلاق می شود.

برای مشخص کردن میزان تورم انجام کار، سازمان برنامه و بودجه یک دوره پایه معرفی می کند.

دوره ای که تمام شاخص ها در آن برابر عدد 100 بوده است.

این دوره در بخشنامه های تعدیل، سه ماهه چهارم سال 1381 است.

در ساختار تعدیل، بطور معمول سه شاخص تعریف می شود.

شاخص گروهی یا فصلی، عددی است که متوسط تغییرات قیمت های واحد اقلام یک فصل از فهرست بهای واحد پایه در هر دوره را نسبت به دوره پایه مشخص می کند.

بطور مثال، اگر شاخص فصلی کارهای فولادی با میلگرد در سه ماهه سوم سال 1399، 3500 باشد، یعنی قیمت های ردیف این فصل نسبت به سه ماهه چهارم سال 1381 35 برابر شده است.

شاخص دیگر شاخص رشته ای است.

در این شاخص متوسط تغییرات قیمت واحد اقلام یک رشته از فهرست بهای واحد پایه در هر دوره نسبت به دوره پایه مشخص می گردد.

بطور مثال، در بخشنامه شاخص های قطعی رشته ای، دوره سه ماهه سوم سال 1399، برای رشته ابنیه 2801.6 درج شده است و این بدان معناست که قیمت های این رشته نسبت به سه ماهه سال 1381، 28 برابر گردیده است.

در شاخص سوم که شاخص کلی نامیده می شود، متوسط تغییرات قیمتهای واحد اقلام تمامی فهرست های واحد پایه در هر دوره، نسبت به دوره پایه نمایش داده می شود.

این شاخص از سال 1385 به بعد ابلاغ نگردیده است. 

برای تنظیم صورت وضعیت تعدیل، نیاز به فهم رو شاخص دیگر داریم.

اول شاخص مبنای پیمان، شاخص دوره سه ماهه قبل از دوره سه ماهه ای که آخرین روز مهلت تعیین شده توسط کارفرما برای تسلیم پیشنهاد قیمت در شرایط مناقصه ای می باشد.

در موضوع ترک مناقصه، ملاک زمان پیشنهاد نهایی پیمانکار برای تعیین این دوره خواهد بود.

بنابراین و بطور مثال، اگر آخرین روز مهلت برای تسلیم پیشنهاد قیمت دوم مهرماه 1399 باشد، شاخص های مبنای پیمان بایستی شاخص اعلام شده سه ماهه دوم سال 1399 در نظر گرفته شود.

شاخص دوم حائز اهمیت، شاخص دوره انجام کار است.

شاخصی که عملیات اجرایی در آن دوره انجام شده است.

در نهایت برای تعیین صورت وضعیت تعدیل به آیتمی به نام کارکرد دوره نیاز خواهیم داشت که مبلغ کارهای انجام شده طی آن دوره شامل عملیات اجرایی، مصالح پار کار و هزینه تجهیز یا برچیدن کارگاه است.

می دانیم صورت وضعیتهای پیمانکاری بصورت تجمعی تنظیم می گردد.

بنابراین برای محاسبه کارکرد هر دوره از ما التفاوت صورت وضعیت آن دوره و صورت وضعیت دوره قبل استفاده خواهیم کرد.

شاید مهمترین آیتم برای تنظیم صورت وضعیت تعدیل ضریب تعدیل باشد.

براساس فرمولی که در تصویر مشاهده می فرمایید، برای بدست آوردن ضریب تعدیل، حاصل تقسیم شاخص دوره انجام کار بر شاخص مبنای پیمان را بعد از کسر واحد در ضریب 95% ضرب می کنیم.

در تمام صورت وضعیت های تعدیل، عدد 0.95 ملاک خواهد بود تا اینکه پیمانکار به تنظیم صورت وضعیت قطعی برسد.

حال اگر پیمانکار کل عملیات اجرایی را در مدت اولیه پیمان انجام داده باشد این ضریب در صورت وضعیت قطعی تعدیل به عدد 1 تبدیل می شود و قاعدتاً پیمانکار می تواند این ما التفاوت را مطالبه کند.

ولی اگر مدت زمان پیمان خارج از قصور پیمانکار افزایش یابد، عدد 0.95 به 0.975 تبدیل می شود. وای به حال پیمانکار اگر تأخیرات غیر مجاز نیز باشند که این عدد همان 0.95 باقی می ماند.

پس در واقع تغییر عدد 0.95 به 0.975 و یا 1 دارای ساختار انگیزشی و پاداشی برای پیمانکار است که او هر چه زودتر قال قضیه را بکند.

خب، رسیدیم به تنظیم صورت وضعیت تعدیل، در ابتدای قضیه به مهمترین مسأله توجه داشته باشید، سؤالی که ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است.

ملاک دوره انجام کار تنظیم صورت وضعیت است یا تنظیم صورت جلسه انجام کار.

در تبصر ذیل ماده 5 بخشنامه تعدیل، به صراحت اشاره شده است که ملاک تاریخ انجام کار و تنظیم صورت جلسه خواهد بود.

در قسمت دوم به این نکته اشاره کنیم که صورت وضعیت تعدیل برای محاسبه سه آیتم مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر هدف مبلغ کارکرد باشد، شاخص گروهی یا شاخص فصلی را باید ملاک عمل قرار داد.

در صورتیکه می خواهیم مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه را تعدیل کنیم، ملاک شاخص کلی است و از زمانی که این شاخص محترم دیگر ابلاغ نشد، در بخشنامه ها میانگین شاخص رشته ای ابنیه و شاخص رشته ای فهرست بهای پایه ملاک تعدیل قرار گرفت.

اگر در تنظیم یک قرارداد از چندین فهرست بهای پایه استفاده می کنیم، بایستی شاخص رشته ای فهرستی را در این فرمول لحاظ کنیم که بالاترین وزن مالی را در قیمت پروژه دارد.

برای محاسبه تعدیل مصالح پای کار نیز شاخص گروهی فصل متناظر ملاک عمل قرار می گیرد.

در قسمت سوم این اسلاید، به نحوه تنظیم تعدیل در صورت بروز تأخیرات می پردازیم. اگر تأخیر مجاز باشد که شاخص دوره مربوط به انجام کار را ملاک می گیریم.

ولی دوباره وای به حال پیمانکار که تأخیرات غیر مجاز باشد. که در این حالت متوسط شاخص های دوره ای مربوط به مدت پیمان بایستی لحاظ شود. بگذارید با یک مثال این مسأله را تشریح کنیم.

فرض کنیم پروژه ای از اول فرودین ماه 99 تا آخرین روز اسفند ماه همان سال بایستی انجام می شده ولی پیمانکار بدلیل اهمال این پروژه را 6 ماه طول داده است.

هر کاری که او در شش ماهه سال 1400 انجام داده باشد، از میانگین گیری سه ماهه اول، دوم، سوم و چهارم 1399 تعدیل می شود. و بسیار واضح است که ضرر بزرگی در انتظارر پیمانکار خواهد بود.

 در قسمت چهارم این اسلاید، این پرسش را مطرح می کنیم که اگر گوش شیطان کر، قیمتها در کشورمان کم شود و اصطلاحاً با تعدیل منفی روبرو گردیم، چه اتفاقی می افتد؟

در این حالت مقادر محاسبه شده به حساب بدهکاری پیمانکار منظور می گردد.

و البته با این تخفیف که دیگر ضریب بالاسری بر آن اعمال نمی شود. در تصویر نمایش داده شده در این اسلاید، نمونه ای از شاخص های قطعی رشته ایی و فصلی برای دوره های سه ماهه سوم و چهارم سال 99 نمایش داده می شود.

در تصویر فرمت برگ صورت وضعیت تعدیل و برگ روکش این صورت وضعیت نمایش داده شده است. هردو این برگها به پیوست بخشنامه تعدیل ابلاغ گردیده تا محل استفاده دوستان مهندس برای تنظیم صورت وضعیت تعدیل قرار گیرد.

تشریح نحوه اعمال تعدیل بر صورت وضعیت های قراردادهای احداث

موضوع: تعدیل

نحوه محاسبه تعدیل و نکات مربوط به آن و انواع تعدیل های متعارف در قراردادهای احداث چگونه خواهد بود؟

داستان کارگاهی

این دو دوست پرچالش یعنی علی نژاد، رئیس کارگاه پیمانکار و کاظمی، سرپرست نظارت، در حال خروج از دفتر خانم مهندس نصیری، نماینده مدیرطرح بودند که مهندس کاظمی به ناگاه ایستاد. با نگاه عمیقی به علی نژاد زل زد و آرام گفت:

"ببین برادر من، میدونم این موضوع برای من خیلی دردسر داره ولی می خوام برات یک چالش اساسی ایجاد کنم."

از رفتن منصرف میشه و به آرامی به سمت میز کار نصیری میره و زیر چشمی قیافه مبهوت علی نژاد رو هم ورانداز می کنه.

کاظمی سعی می کنه با کمال احترام بحث جدیدی رو مطرح کنه که به نظرش پیمانکار رو توی دردسر عمیقی می اندازه. ولی کلامش رو بدون ارزیابی عواقبش شروع می کنه.

"خانم مهندس، اجازه می خوام موضوعی رو مطرح کنم… از اونجاییکه مهندس علی نژاد هم اینجا حضور دارند، فکر می کنم به موقع باشه."

خانم نصیری با قیافه جدی به سمت کاظمی بر می گرده و با دستش میگه آماده شنیدن موضوع هست و به همین دلیل کاظمی ادامه میده:

"بالاخره ما نفهمیدیم که صورت وضعیت تعدیل باید بر اساس تاریخ صورت وضعیت انجام یک کار تنظیم بشه و یا بر اساس صورتجلسه انجام کار؟"

خانم مهندس نصیری که تقریباً از فکر پلید ولی ساده لوحانه کاظمی خبردار شده خیلی آرام میگه:

"مسلماً جواب، صورتجلسه انجام کار هست. فقط میخوام بدونم شما چرا تا حالا جور دیگری رفتار می کردید… من نفهمیدم شما سمت کارفرما هستید یا پیمانکار؟"

تا کاظمی می خواد خودش رو جمع و جور کنه و یک پاسخ بی ربط دیگر رو علم کنه، نصیری جواب میده:

"آقای مهندس، سر موقع صورتجلسه انجام کار رو بر اساس تاریخ انجام کار تنظیم کنید، پیمانکار رو هم کنترل کنید که تمام ردیف های ادعایی درج شده در صورت وضعیت رو صورتجلسه بکنه. حالا به نظرت آیا بازهم ممکنه بدون هیچ دغدغه ای، صورت وضعیت تعدیل رو بر اساس صورتجلسه انجام کار تنظیم کرد؟"

 

تعدیل در لغت به معنای معتدل کردن، متعادل کردن، به حد وسط آوردن و تقسیم کردن از روی عدالت می باشد و در حرفه مهندسی، در ارتباط با قراردادها و پیمانهای مطالعه، طراحی، نظارت، ساخت و اجرا، به روز درآوردن تعرفه خدامت مهندسی و قیمت پیمانهای ساخت و اجرا در زمان واقعی انجام کار است. در واقع تعدیل به معنای جبران خسارات وارده بر پیمانکار به علت تورم های ناشی از گذشت زمان خواهد بود.

اصولا از نگاه تعدیل، قراردادها به چهار دسته تقسیم می شوند:

1- قراردادهای فاقد تعدیل: قراردادهایی که در موافقتنامه یا شرایط خصوصی آن اعلام شده است که این قراردادها شامل تعدیل نخواهد بود.

2- قراردادهای ساکت در تعدیل: به قراردادهایی اطلاق می شود که وضعیت تعدیل را مشخص نکرده اند. در این نوع قرارداد پیمانکار متعهد است که پیمان را در مدت زمان مشخص شده بدون ادعایی بر تعدیل انجام دهد.

3- قراردادهای شامل تعدیل: به قراردادهایی اطلاق می شود که مشمول تعدیل بوده و مبتنی بر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه تعدیل به آنها اختصاص می یابد. یعنی؛ در طول زمان پروژه، با تغییر شاخص های قیمت عملیات، افزایش قیمت اولیه قابل مطالبه خواهد بود.

4- قراردادهای دارای محدوده زمانی و مالی تعدیل: قراردادهایی که برای تعدیل محدوده زمانی و مالی مشخص کرده اند.

مراجع قابل دسترسی برای موضوع تعدیل عبارتند از:

1- بخشنامه تعدیل به شماره 173073-101

2- نشریه 289

3- آخرین بخشنامه اعلام شاخص های تعدیل مربوط به دوره های سه ماهه سوم و چهارم سال 1399 است.

نکته حائز اهمیت: به منظور تعیین دوره های سه ماهه هر صورت وضعیت، برای مشخص شدن شاخص های دوره های سه ماهه، تاریخ واقعی انجام کارها ملاک عمل است و سایر زمان ها مانند تاریخ تهیه صورت وضعیت و یا تاریخ ارسال آن ملاک عمل نمی باشد.

شاخص های مهم در امر تعدیل عبارتند از:

1- شاخص فصلی یا گروهی: عددی است که متوسط تغییرات قیمتهای واحد اقلام یک فصل از فهرست بهای واحد پایه در هر دوره را نسبت به دوره پایه مشخص می کند. اگر هدف تعدیل مبلغ کارکرد باشد، شاخص گروهی یا شاخص فصلی را باید ملاک عمل قرار داد. برای محاسبه تعدیل مصالح پای کار نیز شاخص گروهی فصل متناظر ملاک عمل قرار می گیرد.

2- شاخص رشته ای: در این شاخص متوسط تغییرات قیمت واحد اقلام یک رشته از فهرست بهای واحد پایه در هر دوره نسبت به دوره پایه مشخص می گردد. اگر هدف تعدیل تجهیز و بر چیدن باشد، میانگین شاخص رشته ای ابنیه و شاخص رشته ای فهرست بهای پایه که در قرارداد مورد استفاده قرار گرفته است، ملاک تعدیل قرار می گیرد.

 
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

6 نظر در مورد 60 – تشریح نحوه اعمال تعدیل بر صورت وضعیت های قراردادهای احداث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    خیلی عالی و کامل بود، کاش یک مثال هم از تکمیل کردن صورت تعدیل قرار می‌دادید
    با تشکر

    لایک

  2. سلام ممنون از مطلب خوبتون
    تو یه قرارداد پیمانکاری ، پیمانکار تا اردیبهشت مجاز شده، اما همچنان داره کار میکنه
    اگه تاخیراتش فرضا تا شهریور مجاز بشه ، آیا تعدیل هایی که در اون فاصله اردیبهشت تا شهریور هم گرفته باید تجدید نظر بشه که شاخصها میانگین بشه ؟؟
    ممنون

    ۵

    1. اصولا برای تنظیم صورت وضعیت ها یا صورت حساب های تعدیل باید قبل از اینکه صورت حساب فرستاده شود لایحه تاخیرات ارسال بشود و تایید بشود و مشخص شود تا چه زمانی مجاز و یا تا چه زمانی غیر مجاز است . و تا زمانی که این لایحه اعلام نشود و تاخیرات مجاز شناسایی نشود براساس شاخص های میانگین استفاده میشه ولیکن به محض اینکه تاخیرات مجاز شناسایی شود به حالت اول باز می گردد و براساس شاخص انجام کار ملاک عمل قرار می گیرد . فقط با حواسمان به این نکته باشد که شاخص ها بر روی زمان انجام کار ، نه زمان انجام صورت وضعیت پیاده سازی خواهد شد . پس بنابراین اگر در مقام پیمانکار هستین حواسمان باشد که برای اینکه بعدا ادعایی توسط کارفرما مطرح نشود گزارش روزانه را طوری تنظیم کنیم که قابلیت استناد برای انجام یک سری فعالیت هایی که در صورت وضعیت ادعا کردیم برای تعدیل وجو داشته باشد

      ۵

  3. اگر تاخیر مجاز و غیرمجاز صورت بگیره و نهایتا بعد از یک سال تاخیر سومین صورت‌ وضعیت صادر بشه ولی بعد از اون دیگه پیمان خاتمه پیدا کنه آیا این صورت وضعیت سوم مشمول تعدیل میشه؟

    ۹

    1. با سلام در هرصورتی صورت وضعیت مشمول تعدیل می گردد ولی:
      ۱-اگر تاخیر مجاز باشد بر اساس شاخص زمانی انجام کار ،تعدیل صورت وضعیت تنظیم می شود.
      ۲-اگر تاخیر غیر مجاز باشد تعدیل فعالیت انجام شده در زمان تاخیر غیرمجاز بر اساس شاخص متوسط زمان قرارداد، محاسبه می شود.
      خاتمه و یا فسخ هیچ گونه تاثیری در نحوه محاسبه تعدیل ندارند.
      ارادتمند

      ۱۴